Doorgaan naar hoofdcontent

Zeven werken van barmhartigheid


Wie kan de zeven werken van barmhartigheid opnoemen? Lambik probeert daar achter te komen in 'De Zeven Snaren' uit 1967. Anno 2016 is barmhartigheid het onderwerp van een heilig jaar, uitgeroepen door paus Franciscus. Ook is het het thema van een bijeenkomst van de kerk voor kinderen.

De eerste twee lukken nog wel. De hongerigen voeden, de dorstigen laven...

'De naakten kleden, de zieken bezoeken, de vreemdelingen herbergen, de gevangenen bevrijden en de doden begraven', vult Bud aan (eigenlijk noemt hij het hele rijtje opnieuw op, want aan halve rijtjes doet hij niet door zijn autisme). Ik ben trots op hem en ga ervan uit dat hij goed heeft opgelet bij de vormselvoorbereiding.

's Avonds bij het naar bed gaan zegt hij 'Mam, zal ik je laten zien waar ik de zeven werken van barmhartigheid geleerd heb?'. Graag, zeg ik en verwacht dat hij aankomt met het vormselwerkboek.

'Dat komt van de heks van Suske en Wiske', zegt Bud en vist het exemplaar van 'De zeven snaren' uit de rij stripboeken op de plank.

Ik had kunnen weten dat ze in de kerk geen rijtjes meer leren, net zoals je op school geen 'Groningen Assen Zwolle' en 'mit nach bei zeit von zu' meer leert. Nu moet het allemaal sociaal zijn met samenwerken. Geen stampwerk.

In mijn achterhoofd hoor ik de stem van mijn oma - Zwolle, Assen, Meppel - zíj mopperde vroeger al dat wij dat niet meer leerden.

En de kerk gaat met haar tijd mee.

In 1967, het geboortejaar van deze strip, was men al de werken van barmhartigheid vergeten.



Maar de heks Anneke Tanneke kent als enige wèl de werken van barmhartigheid.




Zij had dan ook te maken met de verdwijning ervan.


Suske en Wiske hebben het probleem natuurlijk opgelost, back in 1967 (nummer 79).


En jij hebt ze onthouden? Vraag ik Bud. 'Ja, dat vond ik interessant'.

Lichtelijk verward blijf ik achter, en lees de strip van A tot Z. Wie wilde dat de werken van barmhartigheid in de vergetelheid raakten, en waarom? En hoe is het uiteindelijk opgelost?

Ik zal het niet verklappen voor als je het nog wilt lezen, maar bij Suske en Wiske komt het natuurlijk altijd goed.