Doorgaan naar hoofdcontent

Goede week

Sinds zaterdag ben ik geveld door een flinke griep. Ik zit nu met de ipad in bed. Hopelijk ben ik snel beter want het plan is om donderdag naar de Passion in Amersfoort te gaan. En ik ben al geen held wat betreft massabijeenkomsten waarbij je urenlang stil moet staan. Maarja, we zien wel.

Gister heb ik dus de 'intocht' gemist, waarmee de Goede week begint. In de kerk wordt herdacht, en vaak ook nagespeeld, dat Jezus op een ezel Jeruzalem binnenkomt. Hij wordt toegewuifd met palmtakken. Hier krijg je buxustakjes want in Nederland groeien geen palmbomen. Ze zijn gezegend en het is gebruikelijk ze mee naar huis te nemen en achter een kruisbeeld te steken. Maar niet getreurd, ik heb de takjes van vorig jaar nog! Het is de bedoeling dat je die, het jaar nadat je ze gekregen hebt, weer meeneemt naar de kerk aan het begin van de vastentijd, op Aswoensdag. Daar worden ze verbrand tot as, waarmee dan de askruisjes gegeven worden. Maar dat was ik dit jaar dus vergeten.



Per toeval kwam ik erachter dat het voorlezen van boeken op youtube niet zomaar mag, in verband met copyrights. Jammer, maar wel begrijpelijk. Ik heb ze dus maar offline gehaald. Deze kleinzoon moest de door zijn opa op cassettebandjes ingesproken versie van de hobbit offline halen!

Maar niet getreurd, paus Benedictus heeft zijn boek op een oudere versie van The spirit of the liturgy van Romano Guardini gebaseerd, en na 70 jaar vervalt het copyright. Dit boek is, als ik het zo bezie, makkelijker leesbaar. Ik vind het wel jammer want ik ben juist fan van paus Benedictus, maar waar een deur dicht gaat, gaat er een raam open, toch? Maar dat zal na Pasen worden want veel stem of werkzame hersens heb ik nu niet.

Hier nogmaals de links naar de boekenclub op like mother like daughter en naar The Spirit of the liturgy van Romano Guardini.

P.S. Er komt nog wel een Minecraft Monday vandaag hoor.



Reacties