Doorgaan naar hoofdcontent

Kruisen, magische vierkanten en een spinnenweb

Vandaag kom ik terug op de blog waarmee ik deze 40 dagen begon, en de daaraan verbonden prijsvraag 'Spiegeltje, spiegeltje aan de wand, hoe ontstond dit dubbele vierkant?.

Voor de serie 'kruisen in huis' had ik foto's gemaakt van alle kruisen in huis. Op magische wijze waren er vierkanten verschenen op de foto's die ik bij de spiegel had gemaakt. Ik heb een prijsvraag uitgezet voor het antwoord op deze vraag.

Ik weet trouwens niet zeker of die vierkanten inderdaad op magische wijze verschenen zijn of dat er een wetenschappelijke verklaring is. Ik ben in ieder geval aan de slag gegaan en heb nog een aantal foto's gemaakt.

Op de meeste foto's verschijnen de vierkanten weer. Herhaalbaarheid van een experiment is een belangrijke aanwijzing in de richting van een wetenschappelijke verklaring. Onverklaarbare verschijnselen laten zich meestal niet herhalen.



Op deze foto zie je geen vierkanten. Ik heb hier geen flits gebruikt. Het is tevens de meest vriendelijke foto voor het oog, door het zachte licht en omdat je de spinnenwebben niet ziet, die er wel zijn, zie volgende foto.



Als ik vanuit een andere hoek een foto maak, zie je wel de vierkanten maar de lijnen zijn krom en de hoeken uit elkaar gevallen. Ook verschijnt er nog een andere lijn om de twee vierkanten, in de achtkantige vorm van de spiegel.



Het is vast toeval dat ik de eerste keer dat ik foto's nam mooie vierkanten zag die niet uit elkaar vielen.

Ik vermoed dat de verklaring te vinden is in het flitslicht dat weerkaatst wordt. Je ziet duidelijk de vorm van de spiegel terug in de vierkanten, als je de hoeken eraf laat.

Maar, als je de hoeken er zomaar aflaat, is de verklaring dan nog wel wetenschappelijk? Of moet ik het toch in een andere hoek zoeken? En in welke hoek?

De prijsvraag luidt:Spiegeltje, spiegeltje aan de wand, hoe ontstond dit dubbele vierkant?