Doorgaan naar hoofdcontent

Minecraft Monday Treinrails met pilaren en wissels

De afgelopen week heeft Bud hard gewerkt aan de infrastructuur van de wereld, een trein die langs alle zes dorpen in de wereld komt. Twee weken geleden had hij op een plattegrond  (dynmap) aangegeven hoe de rails komt te lopen.


Vorige week heeft hij het Centraal Station gebouwd.

Het meeste gebeurt  onder de grond, waar command blocks onder redstone geplaatst zijn.


Er zijn command blocks gebruikt bij het plaatsnamenbord, en onder het station. Deze zorgen er via commando's voor dat je, als je een plaatsnaam aanklikt en vervolgens in een karretje stapt, direct naar de plaats van bestemming gereden wordt. Dat is handig want dan hoef je bij splitsingen niet te kiezen of je links of rechts moet.

Command block




De rails liggen hoog zoals bij een monorail. Onder de rails staan pilaren. Er zijn nog hogere pilaren dan deze, daar komt nog wel eens een mooie foto van. Links komt een stationnetje van één van de dorpjes. Als je onderaan instapt ga je omhoog en via een ingenieus systeem wordt je dan naar links of naar rechts geleid. Dat gaat allemaal vanzelf. Onderweg kun je om je heen kijken naar het mooie landschap en naar de gebouwen van de andere dorpen .




Dit is ook nog wel even leuk, hieronder zie je de onderkant van een pilaar. Dat is eigenlijk de commando-kamer om de wissels bovenin te bedienen. Normaal zie je dat niet, want het is dichtgemaakt. In het echt zouden ze dat ook niet openlaten, toch? Maar 't is wel mooi om te zien hoe dat werkt.




Bovenkant pilaar

De rails is klaar. De wisselsystemen worden misschien nog vervangen door een beter systeem, waarbij je ook terug kunt gaan naar waar je vandaan komt, als je verkeerd bent gereden of van gedachten veranderd (dat kan nu niet).

Maar je kunt in ieder geval overal komen, in elk dorp, wat een vooruitgang!



Zie ook de vorige afleveringen:
Treinstation en ServerSigns
Monorail
Worldguard
Dynmap
Wereld maken
Introductie

Populaire berichten van deze blog

Waar een deur dichtgaat, gaat een raam open

Het is grappig hoe dingen kunnen gaan. Tenminste, als je er later de grap van inziet. Tegeltjeswijsheden zijn een soort kapstok waaraan je vanalles kunt ophangen. Maar het kunnen ook dooddoeners zijn. Zo is er deze 'wijsheid' die ik de laatste tijd vaak in de kerk heb gehoord: Als er een deur sluit in je leven, zet God vaak een raam open. 

Ik heb zelf geen hele diepe gevoelens bij deze tekst. Hij werd bij ons thuis niet gebezigd. 'Niet zeuren, wij doen niet aan dichte deuren', zou voor mijn ouders een toepasselijker spreuk zijn. Toch kwamen, na het open-deurbeleid van de jaren '70, bij hen óók diverse soorten sloten, dievenklauwen en ander hang- en sluitwerk aan deuren én aan ramen.

Heel toepasselijk is in dit licht de enige tegeltjeswijsheid die daadwerkelijk op een tegel bij ons hing:

De mens wikt, God beschikt.

Deze tegel hing er overigens niet om de spreuk, maar om het mooie tegeltje en ook een beetje om de ironie jegens de God waar mijn ouders niet in zeiden t…

Over vandaag (bazaar, worst, 'blijf bij mij' en pepermunt)

In het winkelcentrum bij ons in de buurt was vandaag een bazaar. Twee weken geleden stond dat al aangegeven en sinds een week stond het ook in onze agenda. Maar auti-kind wilde er niet heen. 'Bel oma maar, dan kan ze ook mee', probeerde ik want dat vindt hij gezellig, maar oma was niet thuis.

Even later kwamen Bud, Stud en Jud, wij dus, aan bij de bazaar. Jud, ik dus, werd meteen al gallisch van de harde muziek. Bud, die niet zo'n last heeft van het volume maar wel van het soort muziek, begint te mopperen. 'Sluit je af', zegt Jud. 'Wat bedoel je dáár nu mee?', vraagt Bud. 'Gewoon, sluit je af voor de herrie, de mensen, of waar je dan ook maar last van hebt.' Er vond niet echt een overdracht van begrip plaats in dit gesprek dus Jud geeft maar toe: 'Ik kan het ook niet hoor.'

Men zegt vaak dat je je moet 'afsluiten'*, een schild optrekken, in een cirkel gaan staan of een mantel om doen. Afhankelijk van de overtuigingen van de persoon.…

De BowWowChallenge

'k Zat laatst gezellig DWDD te kijken via uitzending gemist. Anouk zou komen. Maar eerst werden we ingelicht over het verschijnsel van de BowWowChallenge. Iemand brengt een dure auto naar de carwash. Dat filmt hij, maar dan zoomt hij uit me de camera, en dan blijkt de dure auto een speelgoedautootje te zijn dat hij onder de douche heeft gezet! Het was dus nep. Ik moest er wel om lachen.

'Wat is er?', vroeg Bud, zonder op te kijken van EuroTruckSimulator2. Ik legde hem uit: Een BowWowChallenge, dat is iets nieuws.'

'Dat je dat nú pas voor het eerst ziet, dat ken ik'.

'Hoe lang ken jij dat al dan?'

'Eén dag', zegt hij. Pfff. Ik dacht wéken. Ik loop wel vaker achter het nieuws aan. Maar nu blijkt het mee te vallen.

'O nee toch, één dag, die haal ik nóóóit meer in', roep ik.

Het volgende onderwerp is lavalampen. Iets minder actueel. Ik heb ook een lavalamp! Drie zelfs: een rode, een groene en een blauwe. De blauwe had mijn man al toen ik he…