Doorgaan naar hoofdcontent

Minecraft Monday Survival


Mijn zoon van 14 vraagt al tijden 'mam, doe je een keer mee met survival?' Ik vind eigenlijk dat ik al meer dan genoeg doe door af en toe een stukje te schrijven over de Sint Maarten wereld. Daarvoor wurm ik me in de vierkante belevingswereld en moet strijden voor elke foto, zeker als ik die uit een bepaalde hoek wil, want hij vindt dat tijdverspilling.

Ook moet ik lobbyen om de gebouwen gebouwd te krijgen die de kerk graag wil zien. Bud wil dat ook niet doorgeven aan de anderen 'want het is veel leuker te bouwen wat je zelf wil, zo is het nu eenmaal in dit spel'. Tja, wat kan ik daar tegenin brengen.

Er zijn nu een kinderboerderij, huizen, een kantoorgebouw, distributiecentrum en een pretpark. En ook een paar kerken en een school. Maar de bibliotheek, begraafplaats, het seminarie, ziekenhuis en het vragenboek in een kapelletje waarin je echt vragen kan stellen, zijn er nog niet.

Nou is het logisch eerst een woonhuis te bouwen en dan pas die andere dingen. Maar hoe moeten die kinderen aanwijzingen krijgen? Ze ontmoeten elkaar zelden, komen uit verschillende dorpen en als je op de WhatsApp iets zegt dan schijnen de ouders daarover te klagen want het is op hun telefoon dus dat mag ook niet. En het is ook niet de makkelijkste taak op aarde om een tiener die elke overbodige communicatie probeert te vermijden, te verleiden tot het aansporen van zijn mede-bouwers om de dingen te bouwen die de kerk dus graag wil zien.

Nouja.

Survival

Bovengenoemde wereld is in 'creative mode', wat inhoud dat je oneindig veel grondstoffen hebt, (bijna) niet dood kunt gaan en kan vliegen. Nu ben ik dus begonnen met Bud in een survivalwereld, en dat betekent het volgende.

We beginnen met niets. Bud hakt een kamertje uit in de stenen wand van een berg, een bed kunnen we nog niet maken voordat de avond valt want we hebben geen wol.

Ik ga verder met hakken in de tunnel die hij begonnen is. Volgens een vast patroon, waarbij je pecies kan staan, hak ik een trap naar beneden. Als ik een steen met blauwe dingetjes tegenkom (lapis lazuli) en later één met rode (robijn) dan komt hij eraan gesneld om met een speciale houweel de ertsen te oogsten. Ook hakt hij de monsters, creepers en reuzenspinnen, die in deze wereld dus wel spawnen (ontstaan) en ons bedreigen, in de pan.

De volgende dag heeft hij een houten huis gebouwd. Hij leert mij bomen hakken. Na het hakken zet ik meteen weer een jong boompje neer. Dan roept hij: 'niet die bomen die zo ver van het huis staan'. Hij legt me uit dat de bomen in de natuur zo mooi zijn en die hakken we dus niet om.

Eh, ik vind de bomen in 'onze tuin' ook mooi, en we planten toch een nieuw boompje?

Dan komen we een paar schapen tegen. 'Wol!' 'Bedden!'. Vanavond slapen we in echte bedden.

Opeens word ik bekogeld met rode dingen. 'Je moet eten, mam, je hebt honger.' Ik had geen acht geslagen op mijn honger-metertje, maar híj natuurlijk wel. 'Ik gaf je drie appels.'

Als het donker wordt gaan we slapen. Maar hoe kom ik in bed? Rechtermuis.

Ik ben moegespeeld. Moe - gespeeld. Maar eerlijk - ik begrijp het nu een beetje beter.

Survival is spannend want:
  • grondstoffen zijn schaars
  • je krijgt honger en moet daar wat aan doen
  • monsters kunnen je lastig vallen: creepers, reuzenspinnen, zombies
Daartegenover staat Creative:
  • oneindige grondstoffen
  • geen honger
  • je kan vliegen
Als ouder wilde ik natuurlijk geen monsters en gevechten en was daarom voorstander van laatstgenoemde. Zeker omdat Bud acht was toen hij begon. Zes jaar later is het misschien tijd voor een her-evaluatie.


Als ik tussen de foto's van de afgelopen maanden zoek, valt me opeens iets op.

Ik zie allemaal gebouwen. Waar is de eindeloze natuur die ik net heb gezien? Bergen, bomen, water...

  • We willen dat onze kinderen de mooiste gebouwen bouwen? Uit 'onuitputtelijke' bronnen?
  • Dat ze niet eerst hout hoeven te hakken om er meubels van te maken? Kant en klaar in plaats van zelf gemaakt?
  • Omdat je geen honger krijgt en ook niet hoeft te slapen heb je geen dagritme, in survival heb je dat wel. Slapen hoeft niet maar je bent dan wel veilig voor monsters. Eten moet wel.
  • We willen ze weghouden van gevaren en dat doen we door ze onwetend te laten?


Als jij in een hele nieuwe wereld mocht beginnen, wat zou je dan het eerste maken?



Interieur woonwagen in Minecraft.




Minecraft Monday is een initiatief om het computerspel Minecraft beter te leren begrijpen. Autiauto, Minecrafter van het eerste uur, helpt mij daarbij.
Doel is dat ouders, grootouders etc. de lol ervan begrijpen, vooral de lol die kinderen ervan hebben.