Doorgaan naar hoofdcontent

Pauls Puber Kookshow - voorlichting aan tafel

Tafel met Halloween-lekkernijen zoals vinger-worstebroodjes met ketchup, stomende limonade met groene glibbers en rozerode slierten en een versierde pompoen
Tafel met Halloween-lekkernijen zoals vinger-worstebroodjes met ketchup, stomende limonade met groene glibbers en rozerode slierten en een versierde pompoen

Heb je zaterdag Pauls Puber Kookshow gezien? Ik zou graag weten welke ouders dat ook samen met hun kinderen kijken. Of gaat u gauw de kamer uit als de show begint? Waarschijnlijker nog, uw pubers gaan gauw de kamer uit. Hoe dan ook, ik vroeg mijn zoon waarom het eigenlijk Kookshow heet. 'Omdat er in gekookt wordt', was zijn voorspelbare antwoord. Dat was mijn nog niet opgevallen. Maargoed.

Paul de Leeuw gaat al heel wat jaartjes mee. In de jaren '80 presenteerde hij Lieve Paul, een radioshow waarin hij tieners hielp met liefdesproblemen. Hij kan erg maf doen, maar hij is wel eerlijk en hij is er niet op uit mensen belachelijk te maken. Maar. Pauls nieuwe show.

Wáár* mijn zoon het vandaan heeft weet ik niet, maar opeens wilde hij daarnaar kijken. Mét ons. Zaterdagavond primetime bij de VARA. Dus sinds een week of drie kijken wij. Nouja, wij. Nadat ik onze zoon uit mijn luie stoel verjaagd had, 'maar dan moet ik zelluf een stoel pakken', en nadat hij heel langzaam één voor één zijn koffie, koekje en chocolaatje naar een nieuwe zitplek verplaatst had, hebben we vanaf seconde één gekeken. Luxe. Je hoeft tegenwoordig niets meer te missen.

Het begon met twee meiden van 13 en 17 die de kijker gingen uitleggen wat feminisme was, en dat zij zelf ook feministe zijn. 'Dat is als vrouwen weinig kleren aanhebben en mannen zeggen 'lekker ding'. Terwijl zij zelf ook zonder t-shirt lopen.' Bud en ik kijken elkaar aan.

'Nou', zeg ik na een paar seconden bedenktijd, 'ik vind dat mannen óók hun kleren aan moeten houden. Waarom betekent feminisme nou alle kleren úít?' Hij is het daar hartgrondig mee eens.

Later in de show interviewt Paul een transgender kind. 'Stop', roep ik naar Puber die de afstandsbediening beheert. Kortsluiting. In mijn hoofd. Hebben we net, in de feministische groene golf (de dames reden auto tijdens het interview) gehoord dat mannen en vrouwen dezelfde kledingvoorschriften moeten hebben, liefst ook dezelfde kleding zoals ik in een facebookfilmpje voorbij zag komen, waaruit we toch de conclusie kunnen trekken dat geslacht niet relevant is en we ons dus niet hoeven te gedragen naar verschillende regels voor mannen en vrouwen. Maar als dan een (fysieke) jongen zegt dat hij zich een meisje voelt, dan komt de school meteen in actie zodat hij een gendertraject in kan gaan. Dus, in niets maakt het uit of je man of vrouw bent, maar als je van het ándere geslacht wilt zijn, dan is het opeens heel belangrijk. Dan zegt níémand 'het maakt toch niet uit wat je bent'.

Wat vind jij daar nou van, draai ik me om naar mijn man, die in zijn, aan mijn stoel identieke, luie stoel naast mij zit. 'Ik kijk niet, ik zie niks', roept hij haastig en plempt wat nieuwe troepen in zijn Clash of Clans. Of is het War of Warcraft.** Ik leg hem mijn genderverwarring uit. Hij kijkt me glazig aan. Nu wordt ik toch even boos. 'Er staat een programma op over pubers en seks en jij kíjkt niet? Een programma over séks! En jij kíjkt niet! Je hebt een zoon in die leeftijd, ik vind dat je moet kijken en een mening vormen!'

Onze zoon zit te gniffelen - hij kent zijn ouders wel een beetje. Dan schuift mijn man zijn ipad opzij, net op tijd voor de vibratorrace. Creatief zijn ze wel, bij die VARA. Jammer dat mijn moeder indertijd gestopt is met haar cabaretgroep Kabattoir. Ze was op weg naar roem en de VARA zond toen als enige cabaret uit.

Maar ik diende mij aan. En in die tijd konden alléén vrouwen nog  zwanger worden.

Pauls Puber Kookshow terugkijken

*  hij had het van een televisiereclame
** het was War Robots

Populaire berichten van deze blog

Waar een deur dichtgaat, gaat een raam open

Het is grappig hoe dingen kunnen gaan. Tenminste, als je er later de grap van inziet. Tegeltjeswijsheden zijn een soort kapstok waaraan je vanalles kunt ophangen. Maar het kunnen ook dooddoeners zijn. Zo is er deze 'wijsheid' die ik de laatste tijd vaak in de kerk heb gehoord: Als er een deur sluit in je leven, zet God vaak een raam open. 

Ik heb zelf geen hele diepe gevoelens bij deze tekst. Hij werd bij ons thuis niet gebezigd. 'Niet zeuren, wij doen niet aan dichte deuren', zou voor mijn ouders een toepasselijker spreuk zijn. Toch kwamen, na het open-deurbeleid van de jaren '70, bij hen óók diverse soorten sloten, dievenklauwen en ander hang- en sluitwerk aan deuren én aan ramen.

Heel toepasselijk is in dit licht de enige tegeltjeswijsheid die daadwerkelijk op een tegel bij ons hing:

De mens wikt, God beschikt.

Deze tegel hing er overigens niet om de spreuk, maar om het mooie tegeltje en ook een beetje om de ironie jegens de God waar mijn ouders niet in zeiden t…

Over vandaag (bazaar, worst, 'blijf bij mij' en pepermunt)

In het winkelcentrum bij ons in de buurt was vandaag een bazaar. Twee weken geleden stond dat al aangegeven en sinds een week stond het ook in onze agenda. Maar auti-kind wilde er niet heen. 'Bel oma maar, dan kan ze ook mee', probeerde ik want dat vindt hij gezellig, maar oma was niet thuis.

Even later kwamen Bud, Stud en Jud, wij dus, aan bij de bazaar. Jud, ik dus, werd meteen al gallisch van de harde muziek. Bud, die niet zo'n last heeft van het volume maar wel van het soort muziek, begint te mopperen. 'Sluit je af', zegt Jud. 'Wat bedoel je dáár nu mee?', vraagt Bud. 'Gewoon, sluit je af voor de herrie, de mensen, of waar je dan ook maar last van hebt.' Er vond niet echt een overdracht van begrip plaats in dit gesprek dus Jud geeft maar toe: 'Ik kan het ook niet hoor.'

Men zegt vaak dat je je moet 'afsluiten'*, een schild optrekken, in een cirkel gaan staan of een mantel om doen. Afhankelijk van de overtuigingen van de persoon.…

De BowWowChallenge

'k Zat laatst gezellig DWDD te kijken via uitzending gemist. Anouk zou komen. Maar eerst werden we ingelicht over het verschijnsel van de BowWowChallenge. Iemand brengt een dure auto naar de carwash. Dat filmt hij, maar dan zoomt hij uit me de camera, en dan blijkt de dure auto een speelgoedautootje te zijn dat hij onder de douche heeft gezet! Het was dus nep. Ik moest er wel om lachen.

'Wat is er?', vroeg Bud, zonder op te kijken van EuroTruckSimulator2. Ik legde hem uit: Een BowWowChallenge, dat is iets nieuws.'

'Dat je dat nú pas voor het eerst ziet, dat ken ik'.

'Hoe lang ken jij dat al dan?'

'Eén dag', zegt hij. Pfff. Ik dacht wéken. Ik loop wel vaker achter het nieuws aan. Maar nu blijkt het mee te vallen.

'O nee toch, één dag, die haal ik nóóóit meer in', roep ik.

Het volgende onderwerp is lavalampen. Iets minder actueel. Ik heb ook een lavalamp! Drie zelfs: een rode, een groene en een blauwe. De blauwe had mijn man al toen ik he…