Doorgaan naar hoofdcontent

Proeven en geloven

Wahaha. Vluchten naar de keuken. Ken je dat? Je hebt bergen ingrediënten gekocht, je tweeweekse planning (nieuwjaarsvoornemen) loopt. En behalve dat, ben je ook al twee keer extra naar de winkel geweest - man is jarig - taart - zat niet in de planning. En nog een keer - man is jarig - bier - hoezo zat dat niet in de planning?
Anyway - man blieft graag tonijn - sashimi kwaliteit dus rauw van binnen. Meteen een handje zeekraal meegenomen van de visboer - voelde me wel een huppeljeweetwel tussen al die mannen met hun haringkie of kibbeling voor de lunch, maargoed, die van mij lust nu eenmaal graag tonijn. En ik ook, dus da's goed.

Terwijl de tonijn ligt te marineren - wachtend en vast ook smachtend om zo even aangebraden te worden en dan - mooi rood van binnen - te worden verorberd. Geen probleem, ook voor numero drie niet hoor - voor Bud.

De groentjes was meer werk - zoals gewoonlijk.

De chinese kool moest worden gesnipperd - dat is in de machine op slice, denk ik?

Peultjes vervangen door snijbonen, we zijn hollanders nietwaar - op de grotere slicer en dan kort gekookt - geblancheerd, maar we zijn nog steeds geen fransmannen.


O trouwens, ik had een grote kitchen disaster. Voor de kwarktaart wilde ik slagroom kloppen, maar onze nostalgische en ook excentrische klopper sloeg dwars door de kom heen en de slagroom...

ziet en huivert...
Afijn, de tonijn. Marinade - check. Dressing van soja - check. Sesamzaad... eh... nee toch... altijd tonnen in voorraad maar uitgerekend vandaag is het op.

Maanzaad - kwam dat ook in het recept voor dan? Chia zaad lijkt ook wel op maanzaad. Let's try...
De wasabi heb ik vervangen door aangemaakt mosterdzaad - komt in de japanse richting, zeker voor een Nederlander, die ik nog steeds ben - check.

Och, moet des vrouws ook nog een blog schrijven. Het eten staat klaar - alleen nog de patat frituren en voorfrituren. En de tonijn bakken.

Mijn man heeft Netflix intussen al twee keer gewurgd - om de uitzending van Filemon Wesselink over autisme te kunnen kijken - samen. 't Is gelukt.

Aansluitend kijken we dan de Intelligentste Inwoner van Nederland. Of zoiets. Om tien voor half negen.

Maar die tonijn hé. 'k Heb hem geproefd hoor. Lekker. Rauw.

De koolsalade weet ik nog niet. Die kun je alleen in zijn geheel proeven.


En de patatjes. Tja. Vieze aardappelen. Van een onbekend merk (zal geen supermarkt zwartmaken hoor, zolang de tegenpartij niet betaalt).

We'll see.

P.S. Als patatjes waren de aardappelen prima te eten.

Reacties

Een reactie posten

Laat hier je reactie achter