Doorgaan naar hoofdcontent

{SQT} Even bijpraten


Dit is een foto van de inhoud van de goody-bag die ik kreeg als dank voor een interview over het blad Het Vermoeden. Het rode ding is een Chocolonely-chocoladereep.
Dit is een foto van de inhoud van de goody-bag die ik kreeg als dank voor een interview over het blad Het Vermoeden. Het rode ding is een Chocolonely-chocoladereep. 

Er staan enkele berichten op stapel, maar die zijn nog niet af. Januari is hier altijd een drukke maand, met verjaardagen en ja, het dagelijks leven gaat ook gewoon door. Verkoudheden ook helaas. 7 Quick Takes on a Friday is dan een dankbaar frame om op terug te grijpen.

  1. Sinds begin dit jaar doe ik mee met een facebookgroep voor menuplanning (Mme Zsazsa). Zo wordt er nog eens gekookt uit de mooie kookboeken die ik allemaal heb. Met seizoensgroenten. En aanbiedingen. Is de bedoeling tenminste. Het ziet er zo uit:  
  2. De recepten op mijn eigen site heb ik verbeterd, met een duidelijke ingrediëntenlijst. Van de verhalen die ik eromheen wil vertellen, blijft niet veel over als ik de ingrediënten eruit heb gevist. Maargoed, dat had ik al benoemd tot doel dit jaar. 

  3. Een ander doel dat ik nog niet genoemd heb, is het verdergaan met het boek De theologie van het lichaam van paus Johannes Paulus II, bestaande uit een verzameling lezingen. Het verhaal hoe die lezingen in het boek zijn gekomen - behalve de daadwerkelijk gehouden lezingen zijn er ook de originelen - leest als een Dan Brown. De circulaire redeneerwijze van deze paus - in tegenstelling tot de rechtlijnigere denkwijze van de voorgaande pausen zoals beschreven in de inleiding - past ook prima daarbij. Toch kwam Dan Brown er niet aan te pas. Ik wil maar zeggen dat als je zíjn boeken gelezen hebt, je dit boek eigenlijk ook moet lezen. En ja de inleiding van 124 blz (!) wilde ik eerst overslaan, maar uiteindelijk gingen de omstandigheden van de totstandkoming van dit boek, en daarmee ook de achtergrond van deze paus, me toch boeien.

  4. En ik heb nog meer boeken, maar ik kan ze niet allemaal tegelijk lezen! Of eigenlijk wel, ik lees er zeker een stuk of vier (twee boven, één beneden en één in mijn tas). Zie je hier een patroon? Ik wel. Net als de recepten moet ik dit ordenen. Op circulaire wijze natuurlijk - rechtlijnigheid wordt niet beoogd. 

  5. Joggen - niet speciaal in het nieuwe jaar, we (Stud en ik) waren al eerder begonnen - maar nu is het koud - nat - en ik ben verkouden. Komt wel weer. Volgende punt.

  6. Ik heb de Hema-planner gescoord die ik via bloglovin' gevonden had. Precies wat ik zocht, de dagen van de week naast elkaar. Hij is bedoeld om naast de Google-agenda te gebruiken, die ik met mijn gezin deel. Ik heb een idee voor een planning die voor mij goed zal werken - niet tot op de minuut volgepland - ook geen ellenlange to-do list - maar met blokken. Ik noem het de monniken-planning. Daar kom ik nog uitgebreider op terug (hoop ik tenminste want dat zijn al aardig wat blog-plannen).

  7. Gaat het toch voornamelijk over planning - dat was niet eens de bedoeling. Maar deze dingen staan wel op stapel - en ze zijn niet 1-2-3 klaar. En de vastentijd komt er ook zo langzaamaan weer aan. Ik vond het wel superleuk elke dag bloggen, vorig jaar. Wie weet, misschien doe ik dat dit jaar weer.


Wat lees jij hier graag? Ook commentaar real life is natuurlijk altijd welkom, zij het opbouwend natuurlijk, want de meeste communicatie verloopt toch op de ouderwetse manier :-)


Populaire berichten van deze blog

Waar een deur dichtgaat, gaat een raam open

Het is grappig hoe dingen kunnen gaan. Tenminste, als je er later de grap van inziet. Tegeltjeswijsheden zijn een soort kapstok waaraan je vanalles kunt ophangen. Maar het kunnen ook dooddoeners zijn. Zo is er deze 'wijsheid' die ik de laatste tijd vaak in de kerk heb gehoord: Als er een deur sluit in je leven, zet God vaak een raam open. 

Ik heb zelf geen hele diepe gevoelens bij deze tekst. Hij werd bij ons thuis niet gebezigd. 'Niet zeuren, wij doen niet aan dichte deuren', zou voor mijn ouders een toepasselijker spreuk zijn. Toch kwamen, na het open-deurbeleid van de jaren '70, bij hen óók diverse soorten sloten, dievenklauwen en ander hang- en sluitwerk aan deuren én aan ramen.

Heel toepasselijk is in dit licht de enige tegeltjeswijsheid die daadwerkelijk op een tegel bij ons hing:

De mens wikt, God beschikt.

Deze tegel hing er overigens niet om de spreuk, maar om het mooie tegeltje en ook een beetje om de ironie jegens de God waar mijn ouders niet in zeiden t…

Over vandaag (bazaar, worst, 'blijf bij mij' en pepermunt)

In het winkelcentrum bij ons in de buurt was vandaag een bazaar. Twee weken geleden stond dat al aangegeven en sinds een week stond het ook in onze agenda. Maar auti-kind wilde er niet heen. 'Bel oma maar, dan kan ze ook mee', probeerde ik want dat vindt hij gezellig, maar oma was niet thuis.

Even later kwamen Bud, Stud en Jud, wij dus, aan bij de bazaar. Jud, ik dus, werd meteen al gallisch van de harde muziek. Bud, die niet zo'n last heeft van het volume maar wel van het soort muziek, begint te mopperen. 'Sluit je af', zegt Jud. 'Wat bedoel je dáár nu mee?', vraagt Bud. 'Gewoon, sluit je af voor de herrie, de mensen, of waar je dan ook maar last van hebt.' Er vond niet echt een overdracht van begrip plaats in dit gesprek dus Jud geeft maar toe: 'Ik kan het ook niet hoor.'

Men zegt vaak dat je je moet 'afsluiten'*, een schild optrekken, in een cirkel gaan staan of een mantel om doen. Afhankelijk van de overtuigingen van de persoon.…

De BowWowChallenge

'k Zat laatst gezellig DWDD te kijken via uitzending gemist. Anouk zou komen. Maar eerst werden we ingelicht over het verschijnsel van de BowWowChallenge. Iemand brengt een dure auto naar de carwash. Dat filmt hij, maar dan zoomt hij uit me de camera, en dan blijkt de dure auto een speelgoedautootje te zijn dat hij onder de douche heeft gezet! Het was dus nep. Ik moest er wel om lachen.

'Wat is er?', vroeg Bud, zonder op te kijken van EuroTruckSimulator2. Ik legde hem uit: Een BowWowChallenge, dat is iets nieuws.'

'Dat je dat nú pas voor het eerst ziet, dat ken ik'.

'Hoe lang ken jij dat al dan?'

'Eén dag', zegt hij. Pfff. Ik dacht wéken. Ik loop wel vaker achter het nieuws aan. Maar nu blijkt het mee te vallen.

'O nee toch, één dag, die haal ik nóóóit meer in', roep ik.

Het volgende onderwerp is lavalampen. Iets minder actueel. Ik heb ook een lavalamp! Drie zelfs: een rode, een groene en een blauwe. De blauwe had mijn man al toen ik he…