Doorgaan naar hoofdcontent

Favoriete muziek: Maarten van Roozendaal

Nu de carnavalsmuziek van ons is afgegleden, en de 'nog een keer kijken' pagina van youtube de laatste hits nog weergeeft, is er weer aandacht voor échte muziek. Serieuze muziek. Tussen de plakkende carnavalskrakers - die ik natuurlijk niet meer (althans niet expres) aanklik, want een beetje zelfdiscipline kan ook geen kwaad in de vastentijd - kwam deze artiest naar boven drijven die ik onlangs pas ontdekte. Ik zeg pas, want hij is een paar jaar geleden, in 2013, overleden.

Maarten van Roozendaal.

Hoe kan het dat ik nooit eerder van deze man gehoord heb? Hij is maar bij een vrij kleine groep bekend gebleven. Waarom? Dat mag Joost weten. Hij heeft goede teksten, is kritisch, heeft humor en zijn taalgebruik is uniek, grappig en scherp. Ik licht er enkele nummers uit, die er wat mij betreft uit springen.

Moe

Herken je dit:
Veel te vroeg, de wekker gaat,
buiten is nog licht, dat klote-apparaat,
moet je dus opstaan, dekbed opzij,
eerst één voet eruit, dan allebei
En dan in bad, wat een theater,
al dat schuim en al dat water
en dan ook nog met zeep in je ogen
dat hele lichaam weer af staan drogen
Het dagelijks ritueel, dat wordt sommigen van ons weleens... teveel.




Ik zing een liedje voor de hopelozen

Misschien hebben zij vroeger ook gebeden
misschien met zoveel meer geloof dan zij
die het alleen op vaste uren deden
als ging het om een alledaags karwei
Ik licht dit stukje er natuurlijk uit omdat ik zelf 'wat met geloof heb', maar zijn teksten gaan over vanalles. Het leven. In zijn burgerlijkheid, zijn diepte en zijn verval.
De mens die dorstte naar gerechtigheid
had niet steeds verder hoeven af te glijden
tot in het nihilisme van zijn tijd
nu is hij al zijn hoop en houvast kwijt
en zoekt vergeefs naar ongeschonden rozen
en strijdt vergeefs zijn hopeloze strijd



Maaltijd

O, o... gezellig... de maaltijd gebruiken... je kleine zus ''k heb het koud', haar man 'dat valt toch wel mee', je grote zus die vrijgezel is 'maar dat is helemaal niet erg, er zijn wel meer mensen vrijgezel en dat is juist hélémáal niet erg', zegt: ''k heb eigenlijk wel trek'.

Je moeder zegt 'aan tafel', 'ja, kínderen' zegt haar vriend, 'dat lijken wel garnalen', zegt je zus die eigenlijk vrijgezel is maar dat is juist helemáál niet erg, nee júíst niet.

Nou, zegt je moeder, dat zíjn ook garnalen...

Deze moet je sowieso echt luisteren maar vooral als je dit soort familiegesprekken herkent :-)

En al was het maar omdat ze vervolgens het hele recept gaat uitleggen :-)))




Red mij niet

Nog een stapje treuriger. Of je nou uit welke kerk dan ook komt, vitamines voor kanker promoot, handen leest, in ufo's gelooft... laat Maarten zijn zeven sloten, zijn zeden en zijn zonden, met angst en zonder doel. Nouja als je hem dan niet kunt redden, dan kun je nog wel naar hem luisteren...