Doorgaan naar hoofdcontent

Mijn favoriete sokken

Gebreide sokken in pastelkleuren: roze, geel en blauw.

Dit is een leuk onderwerp... sokken! (via 40 dagen bloggen). Ik ben een koukleum dus ik heb altijd sokken aan. Behalve als ik pumps aan heb. Maar zodra ik thuiskom gaan die uit en dan gaan de sokken weer aan.

Ik ben voornamelijk gek op wollen sokken, maar die zijn erg duur en gaan ook snel kapot. Dan stop ik ze wel, maar ik doe dat niet zo goed als mijn oma dat kon, dus ze zijn dan niet meer glad.

Sinds een jaar of vier brei ik sokken, dit verhaal getuigt van hoe ik leerde een hak te breien via YouTube (de gemiddelde gebruiksaanwijzing daarvoor is volstrekt onbegrijpelijk). Sindsdien produceer ik af en toe een paar. Vooral 's avonds tijdens het kijken van series op Netflix tikken de pennen.

Mand vol gebreide sokken in bruin, grijs, pastelkleur.

Ik brei met vijf pennen, dat schijnt op z'n Duits te zijn want Nederlanders doen het met vier pennen. Maar vijf vind ik handiger in verband met de steekverdeling. Bovendien zaten ze bij het garenpakket.

Meest vind ik boordsteek (2 r., 2 av.) het mooist maar ik brei ook weleens een gladde. Qua kleur vind ik neutraal mooier (de grijze is mijn favoriet) maar toch koop ik steeds gekleurde wol want die vind ik zo leuk? Denk ik?

Bij dit laatste paar met pastelkleuren had ik een ander patroon verwacht, meer mêlee zoals bij de bruine en grijze. Die strepen vind ik wel erg tuttig. Maargoed. Ik draag ze toch maar, ze zitten prima, en ik zou ook niet weten aan wie ik ze kwijt moest. De maat moet ook nog goed zijn (39), en het is misschien een jeugdtrauma, maar ik ben nog steeds bang dat iedereen het compleet achterlijk en niet meer van deze tijd vindt om zelfgebreide sokken te dragen dus daarom vraag ik maar aan niemand of ze ze willen hebben. En dat terwijl je omkomt in de patronen op internet. Dus het is wel zeker dat ik niet de enige ben met deze hobby.

Ik heb trouwens een buurvrouw, die breit sokken vanuit een lap die ze later aan elkaar naait, dus op twee pennen. Dus dat kan ook.

Maar productief genoeg voor een Etsy shop ben ik nog niet hoor. Jij wel?

Zelfgebreide sokken in pastelkleuren: roze, geel, blauw.