Doorgaan naar hoofdcontent

Bekeringsverhaal III Commune

Voor de tweede maal in mijn leven zat ik in een commune, ditmaal geïnspireerd door de Indiase guru Osho. Ik heb er de zomermaanden doorgebracht, voordat in het najaar mijn stage begon.

Om 6.00 uur dynamische meditatie, qua inspanning te vergelijken met een halfuur hardlopen en een half uur houthakken

Om 7.00 uur douchen en ontbijten

Om 8.30 uur meditatief groente snijden

Om 9.00 uur werken. Het werk bestond uit praktische werkzaamheden. Bijvoorbeeld snipperpaden aanleggen in de tuin, sorteren en wegbrengen van afval of de was doen en strijken.

Thuis hoefde ik weinig in het huishouden te doen. Mijn moeder wilde ons de klusjes besparen waar ze zelf vroeger zo'n hekel aan had. In deze tijd is de basis gelegd voor mijn latere werkzaamheden als huisvrouw gezinsmanager.

Maar de vraag, die steeds duidelijker werd maar nog steeds niet beantwoord was: hoe moest ik straks mijn geld verdienen? In zekere zin vond ik al dat handwerk nuttiger. Maar je verdient er niet veel mee. En ik studeerde toch niet voor niks. Ik kon onderzoek gaan doen, lesgeven, promoveren.



Naar deel IV
Terug naar deel II