Doorgaan naar hoofdcontent

Rozenkrans

Oktober is rozenkransmaand. Mijn voornemen is om elke dag van oktober een rozenhoedje te bidden, dus één rondje om de rozenkrans.

Vorig jaar in de vastentijd heb ik mezelf het bidden van de rozenkrans aangeleerd met behulp van een boekje dat eigenlijk voor kinderen geschreven is. Het is een heel mooi boekje en je kunt er vanaf het begin de rozenkrans mee leren bidden. Er staat bij elk geheim een mooie icoon:


 Boekje, samengesteld door
Marjolein Heijs-Niessen
en pastoor Rudo Franken,
rudo.franken@hetnet.nl.

Vorig jaar oktober heb ik voor het eerst meegedaan aan de Mariaviering in de kerk. Dat was wel spannend. Sommige onderdelen gingen anders dan in het boekje beschreven, bij de geheimen werd bijvoorbeeld steeds een overweging voorgelezen. Tussendoor werden Marialiederen gezongen.

Dinsdagavond om 19.00 wordt de rozenkrans gezamenlijk gebeden in de Mariakapel in de kerk. Het tijdstip is wel passen en meten: BUD moet van vijf tot zes naar atletiek. Als STUD thuis is kan die hem halen zodat we stipt om kwart over zes aan tafel kunnen. Dan is het tien over half zeven, mond snel afvegen, lipgloss op, kus (jakkie mama's kus plakt), rozenkrans mee en weg. Je kunt ook zónder ketting bidden, dan gebruik je je vingers om tot tien te tellen (zie dit filmpje op you tube, op ongeveer 4:00).

Maar ook mèt kun je nog de mist in gaan. Ik had gisteren een heel tientje over! Ik heb waarschijnlijk de rozenkrans omgedraaid terwijl ik de tekst opzocht in het boekje.

Reacties