Doorgaan naar hoofdcontent

Driekoningentaart (frangipane) en bietensoep

Dit jaar moest ik het bakken van de driekoningentaart overslaan, ik had er stomweg de kracht niet voor doordat ik geveld was geweest door een flinke griep. Ik moest mijn krachten sparen voor het driekoningenspel waarin ik de engel speel. Vanavond is de eerste voorstelling, er volgen er nog twee. Ik moet, als engel, het hele stuk staan, dus dat is best wel zwaar.

Jammer want hij is heerlijk! Met zelfgemaakte spijs van amandelmeel. En natuurlijk een boon erin.

Ingrediënten

  • 9 plakjes roomboterbladerdeeg
  • 125 gr amandelmeel (of blanke gepelde amandelen)
  • 100 gr roomboter
  • 100 gr fijne suiker plus een beetje extra
  • 3 stuks eieren (kamertemperatuur)
  • 2 el bloem
  • 1 stuks hele amandel of porselein figuurtje

Ontdooi het bladerdeeg. Verwarm de oven voor op 225°C (heteluchtoven 200°C). Bekleed de bakplaat met bakpapier.

Maal of rasp de amandelen op een fijne rasp, bijvoorbeeld in de foodprocessor.

Klop de boter met de suiker romig, totdat het niet meer knarst. Roer één voor één twee eieren erbij. Zeef de bloem erboven, strooi de amandelbloem erover en spatel het luchtig door elkaar.

Leg, steeds verspringend, 4 plakjes bladerdeeg op elkaar en rol ze zover uit, dat je er een cirkel van 26 cm uit kunt snijden. Doe hetzelfde met de andere 4 deegplakjes en leg de restjes deeg van de eerste cirkel ook op de stapel. Leg één deeglap op de bakplaat.

Klop het derde ei los met 1 eetlepel water en 1 eetlepel suiker en bestrijk het deeg hiermee. Verdeel het spijsmengsel over de deeglap, maar laat een rand van 3 cm vrij. Bol de vulling naar het midden toe op.

Stop de hele amandel of het figuurtje van porselein in de vulling. Dek de vulling af met de tweede deeglap. Druk de naden op elkaar en knijp de deegrand tussen duim en wijsvinger naar boven. Steek (met een appelboor) een gaatje uit het deegdeksel.

Kwast het deeg in met de rest van het losgeklopte ei. Bak de taart onderin de oven in 35 minuten
.


Vóór de toneeluitvoering aten we samen. Bietensoep. Extra lekker omdat:
  • ik hem niet zelf  hoefde te koken
  • hij supergezond en lekker pittig is
  • ik hem binnen kreeg zonder te knoeien op mijn witte jurk
  • mijn maag er vandaag weer tegen kan

Bietensoep

Ingrediënten

  • blokjes bieten en pastinaak
  • gesnipperd uitje
  • 'geheim kruidenmengsel'
  • verse geraspte gember
  • zout
  • groentebouillon-pasta (miso)

Groenten en gember samen aanbakken in wat olie. Water toevoegen en koken. Op het laatst naar smaak groentebouillon-pasta toevoegen.

Reacties