Doorgaan naar hoofdcontent

Citroencake


Cake is naar mijn mening één van de moeilijkste dingen om te bakken. Bij mij worden ze vaak te droog. Ik vergeet de tijd, of de oven staat te hoog, en net als wanneer ik brood bak wordt de korst vaak te droog en te donker. Of hij is niet luchtig genoeg. Maar ik blijf zoeken naar tips en nieuwe recepten. Al googelend kwam ik dit recept van Starbucks Lemon Loaf tegen.

Eén van de ingrediënten is baking soda, en dat is een favoriet ingrediënt van mij. Verder wordt in deze cake de in Nederland gebruikelijke boter bijna helemaal vervangen door olie. Ik heb hem gemaakt zonder icing, omdat ik slagroom wel genoeg vind eigenlijk.

Ik kon mijn ogen haast niet geloven toen ik zag hoe luchtig de cake was geworden. Een mooie zachte buitenkant. Twee dagen later eten we de laatste plakjes op, en hij is nog steeds heel lekker. Helaas kan ik niet beloven dat hij een volgende keer weer lukt, want je weet nooit wat voor dringende zaken zich voordoen waardoor ik de oventijd uit het oog verlies...

Twee tips heb ik nog: gebruik biologische citroenen en zet de temperatuur lager, ik heb hier 160° C aangehouden.




Reacties