Doorgaan naar hoofdcontent

Barmhartigheid - wie helpt wie?

Iedereen is gek van paus Franciscus en hij heeft de werken van barmhartigheid goed op de kaart gezet. Ik bezie dat met argwaan. Paus Benedictus ligt qua persoonlijkheid dichter bij mij. Ik hou van moeilijke boeken die je werkelijk iets van God laten zien en begrijpen.

Niet dat nadenken beter is dan iets doen voor een ander. Natuurlijk niet. Maar het lijkt mij dat je eerst goed nadenkt wat je doet voor wie, en waarom.

Zo is er de vraag wie moet wie helpen. Degene die eten heeft, geeft het aan degene die het niet heeft. Degene die niet in de gevangenis zit, bezoekt degene die wel in de gevangenis zit. Dat is duidelijk. Maar wat als we deze hulp alleen maar geven om er zelf beter van te worden, het waarom? Om rijk te worden, of een plekje in de hemel verwerven?

Ons schuldgevoel afkopen van jarenlange kolonisatie en slavendrijverij van hele volkeren? Zal God daar ook blij van worden? Of doen we het niet voor God, maar bijvoorbeeld 'echt alleen voor de ander'? Heel verdacht vind ik dat klinken. 

Is helpen niet heel goed voor je ego? Geholpen worden juist weer niet. Al lijken sommige mensen juist wel de hele dag met van alles geholpen te willen worden terwijl je je afvraagt of ze het nodig hebben. Maar geholpen worden maakt meestal nederig, lijkt mij.

Als je kijkt naar het verhaal van de verloren zoon uit de bijbel, en je verdiept je in het verhaal, dan krijg je misschien net als ik daar vele en ook tegenstrijdige gedachten bij. 'Hij verdient het niet, ik wel maar ik krijg geen feest'. 

In zo'n verhaal zie ik ook een omkering, waarin juist de goede zoon zich van zijn slechte kant laat zien. Hij is niet vergevingsgezind, niet hartelijk, niet liefdevol. Niet respectvol naar zijn vader. In wie zie jij je het meest weerspiegeld? 

Hoe zie jij de vader? Ik zou die handen wel willen grijpen, maar misschien zie jij dat anders? Vind jij hem te soft?


Hier help ik een vlinder bij het drogen van zijn vleugels


Een filmje over de vraag wie is nu mijn naaste raakte mij, herkenbaar hoor. Het is een toneelstukje door tieners, als je hem niet helemaal kijkt, kijk dan van 3:00-6:00.

Ik was hongerig en jij gaf mij te eten gezongen door Elly & Rikkert.


En hier help ik een winterkoninkje in mijn schuur, door de deur open te laten

Toen in naar 'n naaste zocht, waar was jij? gezongen door Truus Simons.


Hier help ik mieren hun eieren naar het nest te brengen, door de plantenbak die erop stond te verplaatsen

Reacties

Populaire berichten van deze blog

Waar een deur dichtgaat, gaat een raam open

Het is grappig hoe dingen kunnen gaan. Tenminste, als je er later de grap van inziet. Tegeltjeswijsheden zijn een soort kapstok waaraan je vanalles kunt ophangen. Maar het kunnen ook dooddoeners zijn. Zo is er deze 'wijsheid' die ik de laatste tijd vaak in de kerk heb gehoord: Als er een deur sluit in je leven, zet God vaak een raam open. 

Ik heb zelf geen hele diepe gevoelens bij deze tekst. Hij werd bij ons thuis niet gebezigd. 'Niet zeuren, wij doen niet aan dichte deuren', zou voor mijn ouders een toepasselijker spreuk zijn. Toch kwamen, na het open-deurbeleid van de jaren '70, bij hen óók diverse soorten sloten, dievenklauwen en ander hang- en sluitwerk aan deuren én aan ramen.

Heel toepasselijk is in dit licht de enige tegeltjeswijsheid die daadwerkelijk op een tegel bij ons hing:

De mens wikt, God beschikt.

Deze tegel hing er overigens niet om de spreuk, maar om het mooie tegeltje en ook een beetje om de ironie jegens de God waar mijn ouders niet in zeiden t…

Zeven werken van barmhartigheid

Wie kan de zeven werken van barmhartigheid opnoemen? Lambik probeert daar achter te komen in 'De Zeven Snaren' uit 1967. Anno 2016 is barmhartigheid het onderwerp van een heilig jaar, uitgeroepen door paus Franciscus. Ook is het het thema van een bijeenkomst van de kerk voor kinderen.

De eerste twee lukken nog wel. De hongerigen voeden, de dorstigen laven...

'De naakten kleden, de zieken bezoeken, de vreemdelingen herbergen, de gevangenen bevrijden en de doden begraven', vult Bud aan (eigenlijk noemt hij het hele rijtje opnieuw op, want aan halve rijtjes doet hij niet door zijn autisme). Ik ben trots op hem en ga ervan uit dat hij goed heeft opgelet bij de vormselvoorbereiding.

's Avonds bij het naar bed gaan zegt hij 'Mam, zal ik je laten zien waar ik de zeven werken van barmhartigheid geleerd heb?'. Graag, zeg ik en verwacht dat hij aankomt met het vormselwerkboek.

'Dat komt van de heks van Suske en Wiske', zegt Bud en vist het exemplaar van '…

Amoris Laetitia, een eenvoudige Nederlandse vertaling I

De vreugde van de liefde
brief van de paus over huwelijk en gezin

Maar wie probeert vandaag de dag huwelijken te versterken? Wie helpt gehuwden hun problemen te overkomen, helpt hen bij de opvoeding van kinderen en, in het algemeen, wie bemoedigt de stabiliteit van de huwelijksverbintenis? (52)

Graag schijn ik in een deel of vijf zeven mijn licht over deze recente brief van de paus. Ik blijf zo dicht mogelijk bij zijn woorden (ahum de engelse vertaling daarvan), maar het moet wel goed leesbaar blijven. Dat is tenslotte wat de paus beoogt, nietwaar? Vandaag Hoofdstuk 1 en 2. Het gehele document is hier te vinden in het Engels.




Hoofdstuk 1: In het licht van het Woord
De Bijbel staat vol verhalen van families, geboortes, liefdesverhalen en familie-crises. Vanaf bladzijde één, waar Adam en Eva's familie verschijnt (Gen 4), tot aan het huwelijksfeest van de Bruid en het Lam (Openb 21:2,9) op de laatste bladzijde. Dit hoofdstuk staat vol met Bijbelverwijzingen, waar ik niet uitgebreid o…