Doorgaan naar hoofdcontent

Talking Blog De betekenis van vasten, vloggen, vlinders en een voorproefje op De Passion

Ik had het laatst met iemand over de betekenis van vasten. Een hele mooie uitleg vond ik hier. De vastentijd is niet om obsessief met het lichaam bezig te zijn, maar om God te dienen. Met een blij gezicht. Door de vastentijd intensief mee te beleven, kunnen we ook Pasen intenser beleven.


Bruggen slaan

Het gaat mij een brug te ver om eindeloos te bakkeleien over verschillende bijbelvertalingen, maar de ene vertaling leest nu eenmaal makkelijker dan de andere. Het boek Hoe vertaal je de bijbel in gewone taal? geeft inzicht in het proces van vertalen. Soms is het interessant om verschillende bijbels naast elkaar te houden. Maar dat leidt soms ook tot bruggen afbreken.



Ann Voskamp 

Getrouwd met een man van Nederlandse afkomst. Schrijft mooie blogs, voor een rustig moment, een adempauze. Zoals dit stuk over het religieuze klimaat in Nederland, gezien door de ogen van een Amerikaanse man die ook weer getrouwd is met een Nederlandse.

Een term die hij naar voren haalt is 'household', huishouden. Traditioneel denken mensen daarbij aan het 'gezin'. Maar Nederlanders hebben een begrip van huishouden uitgevonden, dat breder is. Een neefje komt inwonen. Een vreemde.  Een open-deurbeleid, waar een vreemdeling welkom is.

Wat een timing voor zo'n stuk. Ik vraag me af of we echt wel zo gastvrij zijn. Maar wat betreft de vele culturen hier klopt het. En het is zeker verrijkend om onze cultuur eens door andere ogen te bekijken. De schrijver heeft er een boek over geschreven, het is dus geen last-minute verhaal.

Vlog

Voor degenen die graag meer willen horen van De geest van de liturgie, later op de dag komt er weer een vlog. Ik heb ook al een verzoek voor een samenvatting gehad, maar dat zou de makkelijke weg zijn, ik wil juist delen hoe de weg daarnaartoe is. Het leven bestaat niet uit hapklare brokken en de boeken van emeritus-paus Benedictus ook niet.

Voor de liefhebber zijn hier nog de links naar The spirit of the liturgy van Romano Guardini en de boekenclub die mij tot deze geloofsverdieping heeft aangezet op like mother like daughter.

Kapelaan vlucht voor vlinder

Mooie foto's op dagboek van een herdershond, en een kapelaan die op de vlucht gaat voor een vlinder.

Muziek

Blogster van het eerste uur Jennifer Fulwiler heeft tegenwoordig een eigen radioshow. Omdat ze een week vrij had heeft Hallie Lord de show een week overgenomen. Zij is auteur van onder andere Sex, style and substance en Spice up your marriage. Ik luister wekelijks naar de podcast van de show.

In de podcast vraagt Hallie Lord een priester naar zijn favoriete playlist. Twee nummers wil ik daar graag uitlichten:

Should have known better van Sufjan Stevens
OMG zoooo moooi Too late have I loved you van John W. Vitz

Voorproefje op de Passion

Jeroen Koningsbrugge vertolkte vorig jaar de rol van Judas met gedragen door het witte licht.

Reacties