Doorgaan naar hoofdcontent

Een dagje apenheul, toevluchtsoord op zondag voor jonge gezinnen, met voordelige stroom.

Belachelijk druk is het. Zondagmorgen, 10.15. De enorme parkeerplaats is al halfvol. Indrukwekkend.
(Kan de Apenheul geen samenwerkingsverband aangaan met de leegstromende kerken?)

Honderden mensen drommen naar binnen. We denken snel te zijn met onze mobiele e-tickets, maar moeten helaas terug langs de speciale Pure Energie Stand om ingescand te worden en gratis consumptiebonnen te krijgen.

Wij houden niet van hordes. Bud barst dan ook in een enorm gemopper los - dit is de ergste dag van mijn leven. Jonge stelletjes met één peuter zijn duidelijk oververtegenwoordigd. Maar als wij ze denken te passeren bij een wegverbreding, dan blijkt er een turbostand op de wagentjes te zitten.

'Mam we zíjn hier dít jaar nog geweest!' 'Nee schat, dat was twee jaar geleden.' Néé, dít jáár!

Overal zie ik camera's met enorme lenzen - geen overbodige luxe want met het verblindende zonlicht bewegende apen fotograferen is lastig. Maar stillevens zijn ook mooi.
Schutting in regenboogkleuren in de Apenheul

Fontein in de Apenheul

Twee tondlopende vogels in de Apenheul
Ik druk Bud de plattegrond in de hand - 'dat kán jij zo goed, kaartlezen'.
'Ik kán het wel goed, maar wíl ik het ook...'

Via de aangegeven route lopen we naar de Bongo Bonde, waar om half twaalf de Gorilla's gevoerd worden.
Voedermoment Gorilla's in de Apenheul

Voedermoment Gorilla's in de Apenheul
Tijdens het praatje van een meneer met grijs haar, die lijkt op Richard Branson, letten ook de mens-apen goed op, en voeren wat rare fratsen uit zoals op de borst slaan, in de handen klappen en uit bomen vallen.

Bij vertrek later die dag verdenken we hem (=Richard Branson) ervan in één van de Tesla's te rijden die we op het parkeerterrein zien staan, zie foto onderaan.
Voedermoment Gorilla's in de Apenheul

Stud doet gelukkig niet moeilijk over mijn foto-woede maar Bud leunt tussen ons in achterover. Op mijn verzoek, anders moet ik hem er straks weer uitknippen. Maar ach, de zonnepanelen thuis tikken lekker door!
Zogenaamde actiefoto van een aap in de Apenheul, lui hangend in een touwnet
Actiefoto van een aap
Informatiebord van orang-oetans: ze zijn intelligent maar moeten nog wel veel leren van andere orang-oetans voordat ze volwassen zijn
Informatiebord over Orang-Oetans

Informatiebord Bonobo, Bonobo's zijn mensapen. De vrouwen maken de dienst uit. Zij werken samen om de lichamelijk sterkere mannen te domineren. Door elkaar te vlooien en door seks wordt deze samenwerking onderhouden en worden sociale conflicten opgelost of voorkomen
Informatiebord over Bonobo's

Twee struisvogels
Twee struisvogels


Twee Tesla's in de blauwwitte kleuren van het energiebedrijf Pure Energie
Twee Tesla's
Ook mochten wij een wens indienen voor een ander. Ik wist het niet. Bud had wel een wens: 'Dat ik nóóít meer naar de Apenheul hoef'. Ik denk niet dat de wens-vervullers dáár iets mee kunnen - of mogen van mij, ik vind het toch altijd weer leuk hoor, dierentuinen. Misschien dat we het doe-een-wens-gedeelte maar aan andere gezinnen overlaten.

Maar bij thuiskomst, toen het wasje net gedraaid had op goedkope stroom, wat weer even wennen is na jaren enkeltarief bij de vorige provider - toen wist ik wel iets: goedkope stroom op maandag voor christenen!!!

Reacties