Doorgaan naar hoofdcontent

Theologie van het lichaam 1, een voorwoord

Twee etalagepoppen, een witten en een huidkleurige, die in onderdelen op een kar geladen zijn, met een prijskaartje erop van 70 euro.

Mijn moeder verzamelt etalagepoppen.  Ik ben niet anders gewend. De eerste pop kwam in huis toen ik een jaar of 14 was. Het gebeurt regelmatig dat bezoekers die voor het eerst binnenkomen, een pop aanspreken, maar ze zeggen nooit wat terug...

Voor 70 euri's mochten ze mee, de poppen. Inmiddels zit er één, keurig gekleed, bij moeder in de huiskamer.



Wat heeft dit nu met De theologie van het lichaam te maken?

Toen ik die uit elkaar gehaalde etalagepoppen zag, moest ik denken aan dat grote werk van paus Johannes Paulus II. Juist de plastische aspecten van het menselijk lichaam en de daarbij behorende seksualiteit worden tegenwoordig uitvoerig besproken. En getoond. Geen film of boek kan meer zonder lijkt het.
Maar hoe staat het met de liefde?De happy endings waarover je vroeger nog wel eens hoorde in sprookjes? Vinden we dat tegenwoordig allemaal maar onzin in een wereld die van toevalligheden en moleculaire bindingen aan elkaar hangt?
Hoe staat het met trouw, het samen opvoeden van kinderen en samen een toekomst opbouwen? Ik weet niet hoe het nu is maar in mijn jeugd waren dat geen populaire onderwerpen. Dat kwam vooral door het lastige woordje 'trouw'. Dat staat de vrijheid nogal in de weg schijnt het, en bovendien is het niet meer nodig nu vrouwen (en mannen) op eigen benen kunnen staan en elkaar niet meer nodig hebben. Toch?
Ik had niet de indruk dat deze onderwerpen nog erg leefden in de kerk (daarbuiten ook niet maar dat is geen nieuws). Totdat ik iemand in de kerk eens vroeg naar de status van het huwelijk in de kerk. Zij tipte mij op een website  die ik heb platgelezen tot hij ter ziele ging in 2011. Ik hoop niet door mij.

Op die site behandelde een panel vragen over onderwerpen als relaties, gezin en geloof. Ze hadden daar de beste relatietips ever. Zo kon je nog eens iets vragen zonder dat je meteen niet meer naar de kerk durfde te gaan omdat je een rare vraag gesteld had.

Juist waar je geen bronnen van huwelijkse wijsheid hebt bij familie en vrienden, is een internetaansluiting een handig middel.



Nog een voordeel was, dat mijn intellectuele kant, die sinds mijn afstuderen enigszins ondergegraven was geweest door de meer wereldse kanten van het leven, weer helemaal naar boven kwam. Ik kan nou eenmaal in extase raken als ik iets begrijp, als een Gestalt dat uit de mist opdoemt. Dat gevoel, alsof al je hersencellen benut worden, had ik weer bij het lezen van de twee scheppingsverhalen uit De Theologie van het Lichaam van Paus Johannes Paulus II. Ik had dat niet meer ervaren sinds mijn studietijd.

Ik las elke avond een half uur. Als ik na enkele weken dan nog niet wist wat het huwelijk was en waar het voor diende - dan kon ik het idee om de pauselijke geschriften als bron van informatie te zien, met een gerust hart laten varen.

Kind vult zinnen aan in schoolschrift voor grammatica, met een blauwe pen en één blauwgekraste nagel.

De huiselijke omstandigheden waarin dit leerwerk kon gedijen wil ik benadrukken. Huishoudelijk werk, het steeds weer ruimte maken voor de ander in het gezin, de dagelijkse bezigheden, het vormgeven van geloof in het huiselijke leven (en in de kerk) is de achter- en ondergrond waarin deze theorieën wortel konden schieten. Dagelijks werk alléén kan ongeïnspireerd zijn, en het bestuderen van religie heeft het dagelijks leven nodig om in gereflecteerd te worden.

Blauwe en groene was aan de lijn op een dakterras met herfstbomen op de achtergrond.
Twee etalagepoppen, een witten en een huidkleurige, die in onderdelen op een kar geladen zijn, met een prijskaartje erop van 70 euro.

Vergelijk de Theologie van het lichaam met kunst: je kunt naar een schilderij kijken en het niet begrijpen en waarderen. Maar als iemand, die zich verdiept heeft in het schilderij en de schilder, jou door zijn ogen mee laat kijken, dan kan dat een nieuwe blik op hetzelfde schilderij geven.

Maargoed sinds ik er in gelezen heb wil ik erover vertellen. Omdat daarin een samenhangend beginsel wordt geschetst van de mens, het menselijk lichaam en het huwelijk. En dat vind ik enorm geruststellend.

Het gaat niet alléén om het lichaam.
En ook niet alléén om de geest.




Twee etalagepoppen, een witten en een huidkleurige, die in onderdelen op een kar geladen zijn, met een prijskaartje erop van 70 euro.

Twee etalagepoppen, een witten en een huidkleurige, die in onderdelen op een kar geladen zijn, met een prijskaartje erop van 70 euro.

Populaire berichten van deze blog

Waar een deur dichtgaat, gaat een raam open

Het is grappig hoe dingen kunnen gaan. Tenminste, als je er later de grap van inziet. Tegeltjeswijsheden zijn een soort kapstok waaraan je vanalles kunt ophangen. Maar het kunnen ook dooddoeners zijn. Zo is er deze 'wijsheid' die ik de laatste tijd vaak in de kerk heb gehoord: Als er een deur sluit in je leven, zet God vaak een raam open. 

Ik heb zelf geen hele diepe gevoelens bij deze tekst. Hij werd bij ons thuis niet gebezigd. 'Niet zeuren, wij doen niet aan dichte deuren', zou voor mijn ouders een toepasselijker spreuk zijn. Toch kwamen, na het open-deurbeleid van de jaren '70, bij hen óók diverse soorten sloten, dievenklauwen en ander hang- en sluitwerk aan deuren én aan ramen.

Heel toepasselijk is in dit licht de enige tegeltjeswijsheid die daadwerkelijk op een tegel bij ons hing:

De mens wikt, God beschikt.

Deze tegel hing er overigens niet om de spreuk, maar om het mooie tegeltje en ook een beetje om de ironie jegens de God waar mijn ouders niet in zeiden t…

Zeven werken van barmhartigheid

Wie kan de zeven werken van barmhartigheid opnoemen? Lambik probeert daar achter te komen in 'De Zeven Snaren' uit 1967. Anno 2016 is barmhartigheid het onderwerp van een heilig jaar, uitgeroepen door paus Franciscus. Ook is het het thema van een bijeenkomst van de kerk voor kinderen.

De eerste twee lukken nog wel. De hongerigen voeden, de dorstigen laven...

'De naakten kleden, de zieken bezoeken, de vreemdelingen herbergen, de gevangenen bevrijden en de doden begraven', vult Bud aan (eigenlijk noemt hij het hele rijtje opnieuw op, want aan halve rijtjes doet hij niet door zijn autisme). Ik ben trots op hem en ga ervan uit dat hij goed heeft opgelet bij de vormselvoorbereiding.

's Avonds bij het naar bed gaan zegt hij 'Mam, zal ik je laten zien waar ik de zeven werken van barmhartigheid geleerd heb?'. Graag, zeg ik en verwacht dat hij aankomt met het vormselwerkboek.

'Dat komt van de heks van Suske en Wiske', zegt Bud en vist het exemplaar van '…

Amoris Laetitia, een eenvoudige Nederlandse vertaling I

De vreugde van de liefde
brief van de paus over huwelijk en gezin

Maar wie probeert vandaag de dag huwelijken te versterken? Wie helpt gehuwden hun problemen te overkomen, helpt hen bij de opvoeding van kinderen en, in het algemeen, wie bemoedigt de stabiliteit van de huwelijksverbintenis? (52)

Graag schijn ik in een deel of vijf zeven mijn licht over deze recente brief van de paus. Ik blijf zo dicht mogelijk bij zijn woorden (ahum de engelse vertaling daarvan), maar het moet wel goed leesbaar blijven. Dat is tenslotte wat de paus beoogt, nietwaar? Vandaag Hoofdstuk 1 en 2. Het gehele document is hier te vinden in het Engels.




Hoofdstuk 1: In het licht van het Woord
De Bijbel staat vol verhalen van families, geboortes, liefdesverhalen en familie-crises. Vanaf bladzijde één, waar Adam en Eva's familie verschijnt (Gen 4), tot aan het huwelijksfeest van de Bruid en het Lam (Openb 21:2,9) op de laatste bladzijde. Dit hoofdstuk staat vol met Bijbelverwijzingen, waar ik niet uitgebreid o…