Doorgaan naar hoofdcontent

Aswoensdag - 40 dagen bloggen


Sinds vorig jaar staan deze verdroogde buxustakjes in de gang op het dressoir. Ik was ziek en kon ze niet meenemen om te laten verbranden en ik kon dus ook geen nieuwe halen. Nu ben ik net ook alweer ziek geweest maar het gaat al aardig beter.

De dorre takjes zijn een mooi zichtbaar beeld. Takjes, die niemand meer ziet staan omdat ze al zo lang op dezelfde plek staan, achteraan op het dressoir, verdwijnen vandaag in het vuur. Tegen het eind van de vastentijd krijgen we nieuwe takjes met Palmpasen.

Maar eerst krijgen we een kruisje, met de as van de zojuist verbrandde takjes. 'Moet je daarmee over straat?', vraagt Bud, mijn zoon van 15. Ik antwoord: 'Sommige mensen vegen het er meteen af, anderen laten het zitten en krijgen dan ook wel eens commentaar. Maar bij óns in de kerk zijn ze zo aardig geweest de boeteviering 's ávonds te doen, zodat je zelfs mét kruisje waarschijnlijk wel ongezien thuiskomt.'

Wat ik zelf een mooi beeld vind: je wordt verzegeld voor de duur van de veertigdagentijd om met de pasen, tot inkeer gekomen, weer open te gaan.

40 dagen bloggen dus. Het worden er wat meer want ik ga ook de zondagen doen en die zijn niet meegeteld in de '40'. Zou Jezus in de woestijn ook rust hebben gehad op de sabbat? Kan me niet eens voorstellen dat hij wist welke dag het was, laat staan of het sabbat was.

Om een indruk te krijgen kun je een kijkje nemen bij de 40 dagen bloggen posts van vorig jaar. Ik had een paar rubrieken: Minecraft Monday, Talking Blog op vrijdag en Muziek op zaterdag. Daar ga ik mee verder, maar er is ook ruimte voor spontane ingevingen. De vrijdag wil ik bewaren voor de wat langere stukken zodat je die lekker in het weekend kunt lezen (of op een ander vrij moment).


Psalmen 51(50),3-4.5-6ab.12-13.14.17.

God, ontferm U over mij in uw barmhartigheid,
delg mijn zondigheid in uw erbarmen.
Was mijn schuld volkomen van mij af,
reinig mij van al mijn zonden.

Ik erken dat ik misdreven heb,
altijd heb ik mijn vergrijp voor ogen.
Jegens U alleen heb ik gezondigd,
wat U tegen staat heb ik gedaan.

Schep in mij een zuiver hart, mijn God,
geef mij weer een vastberaden geest.
Wil mij niet verstoten van uw Aanschijn,
neem uw heilige Geest niet van mij weg.

Geef mij weer de weelde van uw zegen,
maak mij sterk in edelmoedigheid.
Heer, maak Gij mijn lippen los,
dat mijn mond uw lof kan zingen.

Reacties