Doorgaan naar hoofdcontent

Cursus Katholiek Geluid (9/40)

Als je dit leest ben ik als het goed is onderweg naar een cursus over relativisme versus het bestaan van goed en kwaad. Ik heb er ontzettend veel zin in. Ik zie wel op tegen de reis naar Den Bosch, maar dan gebruik ik mijn NS kortingskaart weer eens. Ook hoop ik dat mijn concentratieboog het de hele dag redt, ik heb al eerder gemerkt dat ik daar niet meer zo goed in ben.

Maargoed, ik heb er veel zin in. Lekker in de trein een boekje lezen, of een blogje schrijven.

Vorig jaar rond deze tijd deed ik ook een cursus, namelijk 'bloggen en vloggen' in Amersfoort. Daar heb ik dit filmpje gemaakt:

Filmpje van een minuut over de cursus 'bloggen en vloggen'.

Dit keer gaat het over het woorden vinden voor wat je gelooft.

Het lastige is, wij mensen willen toch liever dat de ander het altijd met ons eens is. Het wrijft nou eenmaal als de ander er zo'n hele andere mening op na houdt.

En helemaal als sommige mensen het leven zien als een hoop lukraak door elkaar gemikte moleculen waarin toevallig leven is ontstaan, en waar wij met onze intelligentie onze gang kunnen gaan omdat wij nou eenmaal de hoogste zijn van de pikorde. Een Grote Baas kennen ze niet want ze zijn zelf de baas.

Terwijl anderen het leven als gemaakt, gewild en geliefd zien, volgens het plan van de schepper. Ja, misschien zelfs als heilig. Ze geloven ook dat die schepper richtlijnen geeft, geboden zoals dat je elkaar niet mag doden of iets wegnemen van de ander.

Met zulke verschillen snap je dat mensen elkaar niet meer helemaal kunnen volgen.

Ik denk dat het antwoord ligt in het leren verwoorden van je eigen visie en daarnaast in het leren luisteren naar de visie van de ander, hoe verschillend die ook is van de jouwe. Al gaat het over leven en dood. Dat is moeilijk. Ik vind het ook moeilijk. Maar we kunnen het. Laten we het dan ook doen.

Verdraagzaamheid.

Maar wel met behoud van vrijheid van meningsuiting graag.


Deel 9 van 40 dagen bloggen.

Reacties

  1. Ik vind je een mooi en verstandig mens.
    Ik wens je een leerzame cursus toe.

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Laat hier je reactie achter