Doorgaan naar hoofdcontent

Over goede voornemens (6/40)

Opengeslagen notitieboekje met overweging Ignatiaans bidden in de vastentijd. Links een potloodtekening van het beeld.

Gisteren heb ik spontaan besloten een checklijst te maken. Dat was naar aanleiding van de video met de non. Ze zei iets dat me is bijgebleven. Ze zei, dat het haar meestal helemaal geen moeite kost om niet veel te eten, behálve op aswoensdag. Dat heb ik dus ook. Weerstand. Omdat je je iets hebt voorgenomen. Ik realiseerde me dat het ook gaat om het voornemen op zich. Ook al is voor mij bijvoorbeeld vasten van vlees helemaal niet zo moeilijk.

En toen had ik opeens de moed om een checklijstje aan het Ignatiaans bidden vast te plakken. Ik heb me opgegeven voor mails die je dan elke dag krijgt, met een Bijbeltekst en een korte overweging. Als je wilt kun je nog een extra overweging of gebed doen. Ik doe dat nu voor het derde jaar.

Meestal lees ik ze, maar ik vergat het ook nog weleens of ik had geen zin. Dit jaar had ik ook een dagboekje (een mooie gouden van de Aldi, die ik al twee keer voorbij heb zien komen in een Aldi shoplog, ze hebben ze nog hoor!). Die had ik speciaal gekocht omdat ik echt een mooi boekje wilde (alsof ik nog geen papier genoeg had in huis maargoed het probleem was meer de vrolijkheid). Maar ik had niet zo'n zin in het gevecht met mezelf om elke dag zo'n lijstje te moeten afvinken. We doen toch gewoon waar we zelf zin in hebben, op het moment dat we er zin in hebben, toch?

Tekening en beeld van Jezus naast elkaar.

Door die video realiseerde ik me dat het niet altijd gaat dat het nou zo enorm moeilijk is wat je doet of laat, in deze tijd of een andere want dit speelt natuurlijk niet alleen in de vasten. Maar ook dat je afspreekt het te doen en het dan ook te doen.

En ja, dat kan weleens mislukken. En dan moet je toegeven dat je hebt gefaald. Dan kan je beter niets afspreken en maar zien hoever je komt. Toch?

Hm. Ik weet het niet. Ik haat het inderdaad te falen. Gister had ik geen blog online, terwijl ik duidelijk met mezelf had afgesproken rustig aan te doen, het is geen wedstrijd maar een weg ergens naartoe. Toch baalde ik.

En gisteren was ik ook de Ignatiaanse mail vergeten.

En het dagboekje.

So what...


Maar moeilijk vind ik het om te falen. Zou dat mijn ego zijn? Hoe dan ook, zojuist voordat ik ging bloggen heb ik de mail van vandaag gelezen en overwogen. En er wat over geschreven. En zelfs een tekening gemaakt.

Bring it on, baby!

Ssst, niet zo hard!

Je wilt niemand uitdagen, toch?



Dit is 6 van 40 dagen bloggen.

Reacties

  1. Ik heb de app Evangelizo op mijn telefoon.
    Het hele jaar door goede en belangrijke mooie voornemens.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik ken daar wel de website van, met de dagelijkse lezingen. Maar niet de app.

      Verwijderen

Een reactie posten

Laat hier je reactie achter