Doorgaan naar hoofdcontent

8 Boeken die ik ga lezen deze zomer

Stapel boeken in de tuin, waarover deze blog gaat.

Zie hier mijn stapel. Het was even zoeken waar ik ze het beste kon bestellen, want de Amerikaanse verzendkosten waren veel duurder dan ik me herinner van de vorige keer, ongeveer 7 euro plus 4 euro per boek (Trump? Of geldt dat niet voor uitvoer?).

Uiteindelijk heb ik een deel besteld bij Amazon UK en een deel bij Bol.com. Die laatste hadden namelijk niet alles.

Ik weet niet wat het is, maar het lijkt wel alsof er een ontploffing heeft plaatsgevonden wat betreft het uitkomen van boeken van jonge, christelijke vrouwen. Het regent exemplaren van mensen die ik volg, via blog, podcast (in toenemende mate) en Instagram. Ik vind het leuk om te lezen of te horen hoe mensen tot geloof zijn gekomen, naar het geloof van hun jeugd zijn teruggekeerd en hoe ze dit een plaats geven in hun leven.  Met name hoe ze (nu) staan tegenover relaties, het huwelijk en de plaats van seksualiteit daarin. Waarom worden trouw en geloftes, aan elkaar en vooral aan God, opeens weer belangrijk? Terwijl dat toch even vergane en vergeten glorie leek. Zo belangrijk dat vrouwen nee gaan zeggen, tot er een onvoorwaardelijk ja komt? Of niet, maar deze vrouwen trouwden uiteindelijk.

Sex, Jesus, and the conversations the church forgot van Mo Isom


Dit is het persoonlijke verhaal van een vrouw die zich een weg baant door de wereld van vandaag en daarbij Jezus vindt. Of Jezus háár vindt, beter gezegd. En komt daarmee overeen met de meeste van bovenstaande boeken. De bovenste drie, waarmee ik ben begonnen, zijn geschreven door vrouwen die een gelovige opvoeding hebben gehad. In de loop van de middelbare school en de studietijd verlaten ze dat pad, om er later met de nodige kleerscheuren naar terug te keren.

Mo Isom heeft jaren op hoog niveau American Football gespeeld. Ze was te zien bij de Ellen DeGeneres Show en scoort vanaf 90 yard (ver dus). Inmiddels is ze getrouwd en heeft twee kinderen.

Boek in de tuin met de titel: Sex, Jesus, and the conversations the church forgot.

Ik vind het dapper hoe ze de schuld op zich neemt van alle keuzes die ze maakte, toen ze er later spijt van kreeg. Toch komt er een punt van kritiek aan de orde. De kerk (ze ging in haar jeugd naar twee verschillende kerken maar deze kritiek geldt in het algemeen wel), die wel zegt dat seks binnen het huwelijk thuishoort, maar hiermee niet meer dan een dun schilletje van kennis achterlaat, dat niet wortelt in het hart. En iedereen weet dat de, slechts met het verstand verstane woorden 'dat iets nu eenmaal zo hoort', niet lang standhouden wanneer het hart eenmaal door hartstocht wordt ontvlamd.

The Other side of Beauty van Leah Darrow


Jaren geleden, toen ik er nog naar keek, deed Leah mee met seizoen 3 van America's next top model. Grappig dat ik haar weer tegenkwam maar nu in een hele andere rol! Haar boek gaat over de keerzijde van onze zucht naar schoonheid. Niet het verlangen naar schoonheid op zich is het probleem, het is een natuurlijk en goed iets dat we als mensen naar schoonheid verlangen, maar het dunne laagje vernis dat we tegenwoordig voor schoonheid aanzien. Daarmee richt ze zich vooral tot jonge vrouwen. Hoe dan ook, haar Instagram filmpjes zijn ontzettend grappig. Of ze nu haar man Ricky stiekem filmt terwijl hij dat niet wil (dat durf ik dus echt niet). Of ontzettend stoer met haar baby van een paar weken oud, mee in een draagdoek, spreekt op een universiteit ergens in Amerika. Dat laatste vond ik nog niet op Youtube, maar je kunt er wel andere vinden, tip.

Kaft van het boek van Leah Darrow The Other side of Beauty met een tuin op de achtergrond.

If you only knew van Jamie Ivey


Hier ben ik nog in bezig. Tot nu toe vind ik deze het prettigst geschreven. Op een speelse manier pikt Jamie alle losse eindjes op, terwijl ze een heel serieus verhaal schrijft. De kaft past er goed bij, kleurig maar toch vol met regendruppels, en een paraplu (ik zie ineens iets vreemds aan die regendruppels en die paraplu, zie jij het ook :-).

Ook Jamie beschrijft een dubbel leven, van een geloof dat nooit echt wortel heeft geschoten, en daarnaast een tamelijk gewoon werelds leven. Zelfs nadat haar geloof sterker wordt. Het raakt me hoe ik herken hoe geloof en de rest van je leven in het begin niets met elkaar te maken lijken te hebben, niets met elkaar te maken lijken te kunnen hebben. Hoe dan??? Hoe kan je aankomen met jou geloof bij de mensen in jou wereld, en hoe kan je met jou leven aankomen bij de kerk?

Boek If you only knew van Jamie Ivey, liggend in de tuin naast een bos bloemen.

Ik kan me voorstellen dat je je afvraagt, waarom ben je geïnteresseerd in dit onderwerp? Omdat seksualiteit voor een bekeerling, en blijkbaar ook voor iemand die terugkeert naar het geloof waarin zij is opgevoed, een enorm ding is. Waar vooral juist niet over gepraat wordt in de kerk, zoals Mo Isom al aangaf. Ooit, en dat is al heel lang geleden, is men blijven steken in 'Gij zult niet', maar waarom en hoe, dat vertelde men er niet bij. De vrouwen die na de eerste huwelijksnacht terug renden naar hun moeder, want wat een horror (tenminste zo ben ik voorgelicht over het huwelijk, wat dus niet werd aangeraden en zeker niet als maagd, wellicht ben ik niet de enige?). En ik zeg niet dat het niet waar is, ik twijfel er niet aan. Voorlichting daar deed men vroeger niet aan, je zou kunnen zeggen dat wij in de jaren '70 en '80 de eerste proefkonijnen waren voor de Rutgers Stichting.

En dan, aannemen dat het huwelijk God's wil is, dat is... tja.

Dat seksualiteit niet iets is dat je moet uitproberen met diverse exemplaren voordat je 'de juiste' kiest, ... hm. Niet erg feministisch.

En als het zelfs al een lange en moeilijke reis blijkt voor vrouwen, die vroeger naar de kerk gingen en in alle bijbehorende clubjes zaten... Wat zegt dat dan over de dilemma's van ons, vrouwen die níet naar de kerk gingen en nooit een Bijbel lazen? Het feit dat we veelal dezelfde problemen kennen, toont wellicht aan dat noch de puriteinse kerk, noch de alles-kan-alles-mag mentaliteit, op klip-en-klare wijze leiden tot zaligheid. Hoe je dat woord ook mag interpreteren.

Als jij ook bezig bent aan een lange zoektocht, weet dan dat je niet alleen bent.

Sex, Jesus, and the conversations the church forgot van Mo Isom

Klinkt heilig? Hm, lees het boek maar. Alle boeken.

Of check eens hun Instagram.

Reacties