Doorgaan naar hoofdcontent

Hoe Lex Uiting bij RTL Late NIght kwam *** het geheim onthuld ***


Tjonge jonge, is me dat even schrikken! Iedereen mag geloven wat hij wil natuurlijk, daar niet van. Maar van dit bericht sta ik wel even verbaasd te kijken. Lex Uiting! Twee jaar geleden verraste je ons nog met een carnavalshit. Vorig jaar nog prijkte die op nummer één van mijn YouTube-carnavalsspeellijst!

Het beloofde zo mooi te worden. Een DJ uit Amsterdam die het verband legde tussen het katholieke zuiden waar hij zijn roots had en 'z'n stadsie'. Als prins carnaval verbond hij het regenboogkleurige LHGTB-dorp Amsterdam met het van oudsher katholieke Venlo.

Daar kwam natuurlijk ook kritiek op. Toch scoorde zijn hit onlangs nog een Gouden Award. En er is zelfs een documentaire van gemaakt.

Nu hoorde ik via mijn katholieke mamaclubje - waar ik lid van geworden ben toen ik zelf probeerde los te komen van de zeer open geloof-wat-je-wilt-opvoeding die ik genoten heb (ik vond hun grenzeloosheidsidealen wat al te benauwend worden, maar ik kon me daar helaas niet uitschrijven want ze hebben geen register).

Via die mamsgroep dus hoorde ik van de uitzending van RTL Late Night waar Lexie hét (of moet ik zeggen 'een') gezicht van is (dat wist ik niet want ik kijk haast nooit naar RTL Late Night).

Hij zegt daarover op Twitter:

Naar ‘n andere zender en een nieuw programma... Vanaf 1 september ga ik -op geheel eigen wijze- ‘t land in om filmpjes te maken voor @RTLLateNight met Twan Huys! 

Lex, heb jij je nou alleen maar voor de camera laten uitschrijven, omdat je er een leuk fimpje van kon maken? Net zoiets als het filmje bij je carnavalshit, zeg maar? Puur voor het geld wat het opbrengt? De kijkcijfers? Veel mensen houden hun geloof  tegenwoordig angstvallig achter de voordeur, omdat ze bang zijn niet meer te mogen geloven wat ze willen (dat lukt mij dus ook niet hoor als ik 's zondags mijn achterdeur uitglip om naar de kerk te gaan, lastig is dat). Dat doe jij dus ook niet? O je gelooft echt niet? Dus die hele carnavalsactie van je was nep? Laat het je werkgever maar niet horen dat jij je hand niet omdraait om nepwerk af te leveren.

En jij doet het ook nog op tv! Omdat je daar toevallig toch al werkte natuurlijk. Wat moet ik daar nu van denken?

Als ik een niet-gelovige RTL-kijker was, zou ik denken 'join the club'.

Nu denk ik, hij verlaat de club, maarja club hoezo 'club'. Genoeg clubs in Amsterdam natuurlijk ook. Het gaat toch niet om bij welk clubje je hoort, zoals op de lagere school? Zit jij nog op dat niveau?

Je moet, en mag, het natuurlijk allemaal zelf weten Lexie, dat behoeft geen betoog.

Maar nu moet ik jou natuurlijk wel van mijn carnavalslijst halen, als officieel onkerkelijke!

(als iemand dus nog tips heeft voor mijn lijst voor volgend jaar, graag!, liefst wel smaakvolle)



Aan Lex wil ik nog kwijt:

Beste Lex,

Natuurlijk wens ik je het allerbeste, voor jou en je vriendin.

Maar de Venlonaars hadden toch wel gelijk met hun kritiek hé: na zwarte piet en de paaseitjes wordt hen nu ook de carnavalsidentiteit afgepakt!

Dan wil ik er nog even op wijzen, misschien niet direct voor jou als ex-katholiek (kan ik dat al zeggen?) maar voor eventueel de mensen die hier op mijn blog lezen: carnaval is de voorbereidingstijd voor de vastentijd. Het is geen losstaand gebeuren. Het is nog gauw even je wilde haren verliezen en de koelkast legen, voordat de serieuzere tijd van vasten begint, waarin christenen zich voorbereiden op de lijdensweg van Christus, van God dus, naar, en aan, het kruis. Op Goede Vrijdag vindt dat plaats. En dan, op de zondag daarna is het Pasen, de opstanding.

Mensen die carnaval als 'alleen maar een feestje' zien, snap ik dan ook niet. Maar ik ben dan ook van boven de rivieren. En ik hou niet eens van feestjes, eerlijk gezegd. Ik doe dan ook mijn best nu, als katholiek zijnde om dat een beetje te veranderen.

Nu jij daar juist afstand van neemt, zal carnaval voor jou minder worden. Ben jij van plan je nu in het roze op de Gay Mardi Gras te vertonen? Ik hoop dat ze dáár in Venlo ooit overheen komen.

Hoe dan ook, het ga je goed hoor. Jammer wel van die scheiding, het is al officieel begrijp ik dus er valt niets meer te lijmen. Dat wil je natuurlijk ook niet, begrijp ik uit je actie. Maar het is je familie! Je wortels die je verloochent, in het openbaar nog wel zo je welgevoeglijk is! Ja jij schiet nu natuurlijk nieuwe wortels in Amsterdam. Schrijf daar maar je volgende hit over.

Wat moet het worden Lexie. Gelukkig zie ik nog net tijdens dit schrijven dat deze blog - die ik al weken geleden publiceerde maar die ik per ongeluk weer offline had gezet - dewelke ik nu aan het rechtzetten ben - dat mijn blog weer aan actualiteit wint doordat dit onderwerp wéér nieuws is omdat Twan Huys een nieuwe ontboezeming deed. De - inderdaad zojuist hierboven beschreven - documentaire bleek de aanleiding te zijn geweest jou te vragen voor RTL Late Night!

Maar hoho jij was 'ons Twan' te snel af en stelde zelf voor dat jij 'die jonge razende reporter' was waar hij naar op zoek was!

Enige vraag die mij nog rest te stellen: Is 'ons Twan' al officieel uitgeschreven bij 'De Kerk'?

Als ik ooit zo beroemd word als jij/jullie, dan beantwoord je die vraag voor mij zeker.

Maar zover is het nog niet, ik betwijfel ook nog of ik dat wel ambieer.

Lijkt me geen drol aan, daar als één van de vele 'officieel onkerkelijken' in Amsterdam, drúk druk mensen, maargoed, jij wil het dus ik sluit dit epistel maar af, bij deze.

Groetjes van Jascha
Nog geen fan van jou
Maar doe je best zou ik zeggen

Reacties