Doorgaan naar hoofdcontent

Over PowNed, Jan-Jaap van der Wal en Belgen die weigeren lid te worden van de plaatselijke carnavalsvereniging

Mijn jongste heimelijke genoegen is het kijken van PowNed filmpjes op YouTube en dan het liefst van Dennis. Dit filmpje is helaas van een ander en gaat over Belgen die zich niet willen aanpassen. Na alle (al dan niet zwarte) input van overzee nu eens wat gerommel aan de natuurlijke en plaatselijke grenzen van ons kikkerland Nederland.

https://youtu.be/GIufM9Lhln0?t=135

Bij uitstek is het niet lid willen worden van de plaatselijke carnavalsvereniging een bestaand probleem. Dat door de interviewer van PowNed niet op waarde wordt geschat.

'Maar u wordt toch ook geen lid van een carnavalsvereniging?.'

En dat zó diep onder de rivieren. Zucht.

Via de zijbalk van YouTube die niet aflaat nieuwe clickbait aan te voeren, klik ik op Jan-Jaap van der Wal, die te gast is in een programma over Vlaamse Feestdagen.

Op de vingerknip van Jan-Jaap worden beelden getoond van het hoofd van Johannes de Doper - hebben ze dat in 
België? - dat wordt rondgedragen. 

Dat het onderwerp naadloos verschuift, via de Heilig Bloed processie naar het kattenoverschot van Ieper, stelt mij niet in het minst gerust. Toch kijk ik naar het optreden van meneer van der Wal in de Café Corsari.

Ieper. Vorig jaar zijn we er doorheen gefietst, door West-België. Dus ik denk bij Ieper aan WOII, soldaten, graven en klaprozen. Zo niet Jan-Jaap van der Wal.

'Waar denkt u aan bij Ieper?', wordt er gevraagd. Dat blijkt een overschot aan katten te zijn. Als kattenbezitter schrik ik daarvan. Wat is er mis met katten? Toch werd er een oplossing gezocht en gevonden voor het vermeende kattenoverschot: het moderne kattengooien.

Gaan we verder met beelden van het Krakelingenfeest, waarin wijn wordt gedronken met daarin levende visjes. Een tafelgenoot van Jan-Jaap beaamt dat hij in deze streek op school heeft gezeten en óók van deze wijn heeft gedronken. Jan-Jaap maakt zich als Nederlander natuurlijk meteen druk om de visjes, die op deze manier knetterdronken worden. Al zullen ze zijn straat in A'dam waarschijnlijk niet meer halen (dit haalt de feestvierende bierdrinkende kotsende Hollanders aan die in het begin van dit interview eventjes genoemd werden). En ook niet het niveau van Tequila met een worm, zet ik de overweging door. Vermoed ik. Moet het nog proeven.

Alee ik ga maar eens op de keuken aan, iets in elkaar flansen van biologisch graan, geraspte biet en feta. Met een zak voorgekookte bieten van de Jumbo.

Lectori Salutem

Helemaal onderin de feestbalk zie ik op de valreep nog Maarten van Rossem verschijnen die zegt, 'Jezus zal niet op het CDA stemmen'. Die klik ik niet meer aan vóór het avondeten, maar voor mijn schoonmoeder en andere liefhebbers van Maarten van Rossem zal ik hem toch even vermelden:

Reacties