Doorgaan naar hoofdcontent

Zelfhulpboeken, e-cursussen en andere inspiratiebronnen: door de bomen het bos vinden.

Pagina uit Google agenda met daarin een kwartier ingepland om te lezen in zelfhulpboeken en andere resources.

Heb jij ook een stapel zelfhulpboeken, e-cursussen en andere bronnen om mee aan de slag te gaan? Zie je door de bomen het bos niet meer?

Of je dat 'probleem' nu wel of niet hebt, ik heb tips voor je.

Heb je dat probleem niet, bestel dan de Ultimate Bundle 2019 (Engelstalig).

Heb je het wel, bijvoorbeeld omdat je je, zoals ik, vlak voor de verstrijkingsdatum nog even gauw hebt opgegeven voor een stuk of tien cursussen met bijbehorende e-books uit de bundel van vorig jaar omdat ze anders zouden verlopen, lees dan verder.

Genoemde cursussen zijn niet de reden dat ik de bundel kocht. Dat zijn Het Ultieme Blog Handboek van Abby Lawson en de kookboeken Feest en Meer Feest van Haley Stewart en die heb ik allang gelezen.

Ik heb diverse boeken nog niet gelezen maar dat kan later ook nog. Ze lopen niet weg en stáán ook niet in de weg, ik heb er een plekje voor op mijn harde schijf.

Maar de cursussen verliepen na een jaar. En ze zijn gratis, of althans, ik had er voor betaald in de bundel, dus...
Dit is overigens geen reclame. Misschien een beetje maar ik verdien er niet mee. Wel heb ik zelf twee bundels aangeschaft, 2018 en 2016. Blijkbaar heb ik twee jaar nodig voor zo'n bundel :-).
Grappig, maar qua timing natuurlijk niet toevallig: ik kreeg prompt nadat ik me voor de cursussen had aangemeld, via diverse emails en via Instagram informatie over de nieuwe Ultimate Bundle 2019. Die laat ik nu maar even aan me voorbijgaan!

Het Ultieme Blog Handboek, Feest & Meer Feest

Haley Stewart wordt wel de hippie onder de 'nieuwe katholieken' genoemd. Moestuinieren, paars haar. Natuurlijk eten volgens de kerkelijke kalender vormt dan ook de basis voor haar kookboeken.

Abby Lawson van het Blog Handboek richt zich op interieur en vormgeving en heeft diverse lay-outs gemaakt, bijvoorbeeld voor een blog-planner of een map voor je huishouden. Die print je dan uit en meestal zit er ook een cursus bij.

Voor specifieke tips vond ik het erg handig, en ook de verpakking was leuk. Duidelijk uitgelegd en met mooie afbeeldingen. Juist als je van mooie papiertjes houdt maar je huishouden (of de combinatie daarvan met werk/gezin, of het bloggen dus) niet vanzelf gaat. Het maakt het echt wel ietsje leuker vind ik, en ook overzichtelijker.

Bladzijde uit blog-planner met ideeën voor nieuwe blogposts.
Dit is een bladzijde uit mijn blogboek.
Ik gebruik het haast nooit maar zou dat wel vaker willen doen.

Behalve letterlijk meer kleur geeft het meer gezamenlijkheid in bezigheden die je vaak alleen doet, zoals het huishouden, de financiën, etc. Je bent natuurlijk niet de enige die die dingen doet en gedeelde smart is halve smart, zullen we maar zeggen.

Cursus Fotografie

De cursus fotografie volgde ik meteen. Oké, tot halverwege. Ik vond het namelijk best ingewikkeld. Ik heb er wel iets van onthouden en experimenteer af en toe met ISO-waarden, scherpte-diepte en magische kwadranten.

Recepten in Evernote

Ook heb ik al mijn losse recepten via een cursus in Evernote gezet. Ik gebruikte dat programma nog niet maar vind het leuk dat ik er nu redelijk mee om kan gaan. En ik heb er al vaak een recept in terug gezocht (en gevonden). Het werkt voor mij prima. Ik gebruik de gratis versie.

Overvolle inbox - teveel mail!

Van alle nieuwe cursussen heb ik inmiddels diverse mails gekregen, samen zeker 50. Gelukkig heb ik hier een apart e-mailadres voor, dus ik kon het even negeren...

Maar daarvoor heb ik die moeite natuurlijk niet gedaan. Tussen de mails viel er ééntje meteen op: Cara Harvey van www.apurposedrivenmom.com.
I want to help show you (and me!) that it's totally possible in just 15 minutes a day to start to get some momentum moving toward your goals.

Maybe you have an e-book you downloaded, a course you signed up for, some podcasts you want to dive into or blog posts you want to check out.If you can think of anything you want to study, learn or improve than this challenge is for you!
Wat handig! Ik heb meteen een week lang elke dag een kwartier ingepland. Rond de lunch. Wel moest ik meteen al gaan verschuiven maar ik merkte dat het 's avonds ook goed lukte.

Bulletjournal afstreepdiagram voor de maand mei voor onder andere cursussen.
Dit is mijn Bullet Journal - ook een leuk project maar niet echt mijn ding, zoals je ziet maargoed: in dit boekje hou ik nu bij wat ik in dat dagelijks kwartier doe.

Cara Harvey moedigt aan om vooral de links over te slaan die niet voor jou actueel zijn. Dat doe ik braaf! Wel klikte ik op handige maaltijdtips en meal prepping.

Meal Prepping

Meal prepping is het voorbereiden van (onderdelen van) maaltijden voor later. Ik zag het ook bij Koffietijd. Daar noemen ze het foodprep challenge. Kok Pieter legt in dit filmpje uit wat dat betekent.

Ik verlekkerde me meteen al aan de za'atar, een kruid uit het Midden-Oosten. Kok Jigal komt regelmatig in het Midden-Oosten en koopt daar bergen verse za'atar. Dat bewaart hij in olie.

Zelf doe ik aan mealprepping in de vorm van pastasaus, lasagne en gehaktballen. Ik maak daarvan dubbele porties die ik invries. Met pastasaus maak ik zo snel spaghetti bolognese. De gehaktballen zijn handig als aanvulling of als ik een niet-kindvriendelijke maaltijd maak.

Deze dingen gebruik ik echt. Dat is wel belangrijk, je weet vaak pas of iets voor jou werkt als je het uitprobeert. Groenten invriezen werkt bij mij bijvoorbeeld nooit zo goed. Nu heb ik ook nooit bergen overtollige groenten, ik koop weleens extra in de aanbieding maar ik vind het niet handig. Sommige dingen moet je blancheren en dat is best veel werk, en pas nuttig als je grote hoeveelheden hebt bijvoorbeeld uit de moestuin. Dat 'probleem' heb ik niet.

Wat eten we vandaag?

Maar de vraag 'wat eten we vandaag' komt steeds terug. En ik wil ook - min of meer - gezond eten. Én niet te vaak boodschappen hoeven doen. Én zoveel mogelijk biologisch eten. Én lokale producten kopen. Dat bespaart reiskosten én het komt de Nederlandse boeren en telers ten goede. Dat is echt belangrijk - we willen toch onafhankelijk zijn? Het hoeft niet 100%, dat kan ook niet, maar toch. Bovendien verdienen ze het, vind ik.

Als ik na dit kwartier nog tijd over heb - en zin - neus ik nog even tussen de andere e-mails, maar het hoeft niet allemaal vandaag. Hoe heerlijk is dat!

Heb jij weleens een e-cursus gedaan of zou je het willen doen? Wat voor cursus? (ik heb het over een plancursus, een blogcursus, fotografie en mealpreppen maar er zijn natuurlijk nog tig andere mogelijkheden).

Heb jij zelfhulpboeken?

Zou jij een Ultimate Bundle kopen voor 29,97?

Er zit in:
27 eBooken
30 eCursussen & video's
25 printables
16 werkboeken
3 summits (wat dat is weet ik ook niet)
2 membership sites (bijvoorbeeld een besloten Facebook groep)
Ik krijg hier niet voor betaald maar ben nieuwsgierig naar je mening en überhaupt wat Nederlanders hiervan vinden.

Als je een bundel wilt bestellen dan adviseer ik dat te doen via de blog van Haley Stewart. Ik heb mijn bundels via haar website besteld, ook omdat ik er een extra e-book bij kreeg. Dit jaar geeft ze weer een e-boek van haar hand extra, als je via haar site bestelt.



#mealpreppingsunday #mealprepping #mealpreppingmama

Reacties

  1. Het klinkt wel als een voordelige optie, omdat je meteen heel veel krijgt.

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Laat hier je reactie achter