Doorgaan naar hoofdcontent

Hallo Bandoeng - Wieteke van Dort

J.J. de Bom Voorheen Kindevriend

Tijdens het zoeken naar het lied Hallo Bandung liep ik tegen de liedjes van J.J. de Bom Voorheen Kindervriend aan. Het gelijknamige programma keken wij op de woensdagmiddag, en veel van de liedjes zijn blijven hangen.

Het lied Watertrappelen vond ik niet zo gauw op muziek, maar wel het lied De Eindeloze Scheldpartij, dat op dezelfde langspeelplaat staat. Hier is de tekst van het watertrappellied.

Mocht het je niets zeggen, de kans is wellicht groter dat je de Late Late Lienshow weleens hebt gezien, met Wieteke van Dort.



Hallo Bandung

De eigenlijke aanleiding van deze zoektocht is het lied 'Hallo Bandung'. Zij was de enige vrouw bij  het jeugdtvprogramma J.J. de Bom voorheen kindervriend, met Aart Staartjes en Joost Prinsen. Jaren later deed ze het programma Tussen de Schuifdeuren, dat bij sommige mensen vast wel herinneringen en gevoelens zal oproepen, zeker met degenen die op wat voor manier dan ook wortels in voormalig Nederlands IndiĆ« hebben. Dat heb ik ook, via mijn vader die er is geboren en tot zijn zevende is opgegroeid, ten tijde van WOII.



Hallo Bandoeng - Wieteke van Dort. En de uitgeschreven tekst.

Reacties

  1. Dat liedje van Wieteke ken ik wel. Heel ontroerend!
    Maar dat programma van J.J. de Bom, wel van gehoord, maar geloof niet dat ik het ooit gezien heb.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik ken Wieteke van Dort nog heel goed. In het echt ook gezien tijdens haar show. Ik ging vroeger altijd met Hubbie naar de Pasar Malam. Daar trad zij op.

    Liefs Joanne

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Leuk Joanne, best kans dat je dit lied toen ook gehoord hebt.

      Verwijderen
  3. Ik keek altijd de Stratenmaker op zee show. Is dat niet net zoiets?

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wieteke's uitvoering van Hallo Bandoeng is prachtig. Toch is het lied al veel ouder, en eigenlijk een vast begrip bij mensen boven een bepaalde leeftijd - https://nl.wikipedia.org/wiki/Hallo_Bandoeng
    Tja, en die "scheldpartij", wat zou er gebeuren als je dat nu in een nieuw TV-programma zou brengen? Zelf heb ik er in deze clip geen moeite mee, de bedoeling is duidelijk educatief.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Leuk dat je dat weet te melden, Dwarsbongel, ik wist niet dat het lied al ouder is. En dat schelden, ja, de bedoeling is natuurlijk om kinderen die uitgescholden te steunen, en het geeft een beeld hoe je ermee om zou kunnen gaan anders dan siepend in een hoekje te gaan zitten. Ik denk dat het voor sommige kinderen ook echt een steun was, en niet alleen door dit nummer. Gewoon de 'grote-mensen-wereld' waar je op een dag ook toe zult gaan behoren als het goed is, met een flinke korrel zout nemen! Ik had ook echt de goeie leeftijd denk ik voor J.J. de Bom.

      Verwijderen

Een reactie posten

Laat hier je reactie achter