Doorgaan naar hoofdcontent

Hoe handig is een ijsmachine?

Blauw-wit bordje met een bol zelfgemaakt pistache-ijs.
Pistache ijs

Groot was de teleurstelling, dat ze bij 's lands grootste gele kruidenier geen literbakken pistache-ijs verkochten. Maar we hebben een ijsmachine dus dan maak ik het toch zo zelf!

De bak van de machine moet minstens een nacht in de vriezer staan. Ik had hem er al ingezet toen het mooie weer begon want je weet maar nooit.

In het boekje dat bij de machine zat, stond een recept voor notenijs. We hadden zo'n 75 gram gepelde nootjes nodig, dat is wat overblijft van een bak van 140 gram.

Recept

75 gram zoutloze noten
150 gram suiker
1 ei
wat vanillesuiker
200 ml melk
125 ml slagroom

Doe de noten en de suiker in een blender en maal ze fijn. Voeg het ei toe, meng het verder en voeg tenslotte de melk en de room toe. Voor ouderen en kleine kinderen kun je het ei ook weglaten maarja het maakt het wel lekker romig.

Mengbeker met mengsel voor pistache-ijs.
Het mengsel giet je in de draaiende ijsmachine. De eerste keer dat ik het apparaat gebruikte, maakte ik de fout om het zo in de kom te gieten. Dan bevriest het meteen en krijg je er geen beweging meer in.


Binnen een half uur heb je een bak heerlijk vers ijs. Wij hebben meteen de helft opgegeten, de rest komt morgen.

Zonder machine kun je ook ijs maken maar dan moet je het regelmatig omroeren anders wordt het ijs te hard.


Ik vind de machine handig en vooral ook snel. Je moet wel de bak al bevroren hebben staan, hij neemt wel aardig wat ruimte in in de vriezer.

Hoe duur hij was weet ik niet want het was een moederdagcadeau.

Reacties

  1. Goh, dat klinkt eigenlijk best goed te doen moet ik zeggen! Ik dacht dat het allemaal heel ingewikkeld was en dat het ijs dan ook nog eens niet zo goed zou zijn. Maar zo klinkt het goed!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja dat vond ik ook. Het ijs is prima, het viel hier goed in de smaak!

      Verwijderen

Een reactie posten

Laat hier je reactie achter