Doorgaan naar hoofdcontent

Een tante in het klooster

Ik ben op internet een zoektocht begonnen naar gegevens over mijn oudtante die in het klooster zat. Het adres: Mgr. Zwijsenstraat 2, Venlo. Dat ken ik nog uit mijn hoofd, omdat we een tijd gecorrespondeerd hebben, toen ik 'het Heilig Land' bezocht (ik was toen niet-gelovig).

Het klooster is allang geen klooster meer. Mijn oudtante zat er de laatste jaren van haar leven niet meer, ze heeft in een verpleeghuis gezeten.

Zusters van liefde heten ze (volgens erfgoedkloosterleven). Voluit: Congregatie van de Zusters van Liefde van Jezus en Maria, Moeder van Goede Bijstand. Het klooster heette Schoolhuis, of O.L.V. van Loretto. De orde geeft onderwijs en zorg aan arme mensen.

Hier wat beeldmateriaal van het gebouw zoals het nu in gebruik is als kantoor en woonruimte. Je kunt er momenteel zelfs kantoorruimte huren!

Op de pagina van het klooster van dezelfde orde in Schijndel, dat nog wel geopend is en dus recentere informatie heeft, vind ik van alles.

Opvallend is bijvoorbeeld deze reeks kinderboeken, die op mij heel modern overkomen. Behalve lesgeven werden er in het klooster ook lesmethodes ontwikkeld en kinderboeken geschreven, o.a. deze spannende titel:
Ten slotte nog haar vierde werk ‘Wyanna de zonnemaagd’, die wordt ingewijd in de geheimen van de zichtbare en onzichtbare schepping. Het is meer een spiegel van hoe je met jezelf en met anderen kunt omgaan in het leven. Het getuigt van een grote kennis van de Indiaanse cultuur staat in een van de recensies.
Verder is de oudste zuster van de congregatie, Zuster Marcelliana dit jaar (2019) 105 jaar geworden!

In Tilburg is zelfs een museum van Zusters van Liefde. Al betwijfel ik of mijn oudtante daarin voorkomt :-).

Op Wikipedia staat ook een pagina over het klooster van mijn oudtante.

Reacties