Doorgaan naar hoofdcontent

Moeder Maria Teresa Tauscher (1880

Door een boek dat ik gekregen heb, 'Zij volgde haar innerlijke stem', heb ik interesse gekregen in het ontstaan van congregaties in een klooster.

Dit boek beschrijft het leven van de karmelietes Maria Teresa Tauscher (1880-1938). Zij stichtte een klooster. De moederorde van het klooster zit ook nu nog in Sittard. Daar ben ik eerder dit jaar op bezoek geweest voor een bijeenkomst met Meg Hunter Kilmer, 'hobo for Christ' (dat kun je gewoon googlen).Zij is Amerikaanse en maakte een rondreis maakte door Europa. Als je het leuk vindt meer van haar te horen luister dan naar deze podcast waarin zij in gesprek gaat met Stacey Sumereau.

Hier ben ik op de terugreis uit Sittard
Iedere kloosterorde heeft een stichter. Ik richt me voor nu op vrouwen. Deze stichter wordt 'moeder' genoemd. Persoonlijk heb ik daar wat moeite mee, ik vind moeder een nog beladener begrip dan vader. Bovendien vind ik het hebben van één moeder wel genoeg. Dat probleem heb ik ook met Moeder Maria.

Ik heb haar dat een keer uitgelegd in een gebed. Ik had het gevoel dat ze het wel begreep. Natuurlijk, als ons aller Moeder zijnde.

Maargoed, het wekt wel mijn interesse hoe een persoonlijkheid een groep vrouwen om zich heen weet te verzamelen en een kloosterorde kan stichten. Zeker als dat met zoveel tegenstand gepaard gaat als in bovengenoemd boek wordt beschreven.

Je zou denken dat iedereen staat te juichen als iemand kindertehuizen wil stichten maar dat is blijkbaar niet zo. Zr. Maria Teresa reisde half Europa af, stichtte talloze opvanghuizen maar het duurde tientallen jaren voordat ze een eigen orde kreeg met een moederhuis vlakbij Rome.

Reacties