Doorgaan naar hoofdcontent

Vastentijd 2020

Ik denk niet dat ik heel streng ga vasten, misschien wel helemaal niet. Wel op de verplichte vastendagen, Aswoensdag en Goede Vrijdag.

Dit jaar wil ik in de vastentijd graag wat lezen, ter verdieping. Maar ik ben er nog niet uit wat. Het lijkt me een goed idee een gat te slaan in de tientallen links die ik heb opgeslagen, in het mapje met de titel 'lezen'.

Nu is het van vele stukken de bedoeling er ook over te schrijven. Het lijkt me fijn dat op een erg laagdrempelige manier te doen. Niet te perfectionistisch dus. Al lezend en schrijvend op zoek gaan.

Toch vind ik dat ook een erg grote uitdaging. Als ik bijvoorbeeld dit stuk lees over een Vaticaans document over gender, dan denk ik meteen: o jee. Zeggen dat het gaat om een ideologie is vast meteen al tegen het verkeerde been schoppen voor een hoop mensen. Openheid voor discussie lijkt me mooi, maar ik heb juist het idee dat de genderideologen willen dat hun mening klakkeloos geaccepteerd wordt!

En, mag ik dat wel zeggen? Mag je inderdaad alleen vóór genderideologie zijn? Zou de mening dat God de mens schiep, en dat hij hen man en vrouw schiep, en dat hij daar een bedoeling mee heeft, verboden moeten worden? Of overdrijf ik nou.

Gender is best wel een interessant vraagstuk. Het was onderdeel van het keuzepakket vrouwenstudies, wat als ik me goed herinner in mijn tijd (studietijd psychologie) genderstudies ging heten. Er hangt van alles aan vast, zoals fysieke verschillen tussen mannen en vrouwen, salarisverschillen voor hetzelfde werk, rolpatronen en seksespecifieke verwachtingen.

Genderdysforie was toen nog lang niet zo groot als het nu is. Het werd in één adem genoemd met een stoornis waarbij je een lichaamsdeel haat, en dat geamputeerd wilt hebben. Ik denk dat dat nu Stoornis van de lichaamsbeleving heet. Het was nog niet 'gewoon iets waarvoor je kon kiezen' en er waren ook maar een paar mensen die het vak volgden.

Mijn vraag is: is er in het huidige genderdenken nog ruimte voor de gedachte, 'Man en Vrouw schiep hij hen'? Waarbij man en vrouw specifieke roepingen zijn? Waar best wat variatie in mogelijk is, vrouwen zijn er niet 'alleen om kinderen te baren', zoals ik weleens heb horen zeggen dat de kerk vroeger gepreekt zou hebben.

En dit is dan nog maar één van mijn linkjes uit de lees'map'. Wat ook nog eens verwijst naar een ander, ongetwjifeld lang, document van de paus over gender . En bovendien, kan ik niet beter het meest recente epistel (mag ik dat zo zeggen) van de paus lezen namelijk over het Amazonegebied?

Stap voor stap. Ik vind het best een goed idee. Of het gaat lukken? 'Done is better than perfect', laten we dat als motto nemen. We gaan niet voor perfectionisme, maar gewoon, stap voor stap.

Reacties