Doorgaan naar hoofdcontent

Gratis Thuisbieb-app en een boodschap van Paus Franciscus



Om nog even terug te komen op de Thuisbieb-app: hij is (vooralsnog) gratis tot 1 juni dus maak er gebruik van om gratis boeken te lezen!

Dagelijkse Rituelen

Ik ben Dagelijkse Rituelen aan het lezen, over bekende schrijvers en kunstenaars en hun hebbelijkheden en dagindeling. Zeker in deze Corona-tijd vind ik dat interessant omdat wij als gezin een nieuw ritme hebben, van thuiswerken, thuis school volgen en, vooral, thuis zíjn.

Het samen lunchen is voor ons nieuw. Het is een bijzonder moment geworden, met doordeweeks vers brood. Behalve op dinsdag, dan eten we tosti's. In het weekend eten we afbakbroodjes, als ik ze tenminste heb kunnen krijgen want dat is één van de hoarding-producten.

Dat verse brood van de bakker is begonnen vanuit de gedachte, geniet ervan zolang het nog kan. Inmiddels ben ik wat optimistischer. Maar ik vind het ook belangrijk de plaatselijke versmarkt te 'spekken'. En het is een fijne luxe die voor extra gezinstijd zorgt, belangrijk met een puber die verder weinig behoefte heeft aan ons gezelschap.

De Heilige Rita

Ook heb ik De Heilige Rita van Tommy Wieringa klaarstaan. De titel spreekt me aan maar ik ben daar verder nog niet in begonnen.


Voor vandaag wil ik ingaan op een interview van 9 april met paus Franciscus.

Boodschap van hoop van Paus Franciscus voor een opgesloten wereld: exclusief interview

De paus geeft aan dat het belangrijk is deze tijd niet te vergeten en er lering uit te trekken.

Verwijzend  naar een roman ten tijde van de pest in Milaan rond 1630, “De verloofden” van Alessandro Manzoni, die hem zeer dierbaar is, zegt de paus:
Wat mij te binnen schiet is een vers van de Aeneis te midden van de nederlaag: de boodschap is niet om op te geven, maar om uzelf te redden voor betere tijden, want in die tijden zal de herinnering aan wat er is gebeurd ons helpen. Zorg voor uzelf met het oog op wat komt.  En als u in de toekomst herinnert wat er is gebeurd, zal dat u ten goede komen. 
Zorg voor het nu, in het belang van morgen. Altijd creatief, met een eenvoudige creativiteit, in staat om elke dag iets nieuws te bedenken. Binnenshuis is dat niet moeilijk te ontdekken, maar loop niet weg, vlucht niet in ontsnappingswegen, waar u in deze tijd niets aan hebt.
En bij de vierde vraag, of hij denkt dat er een menselijkere economie mogelijk is:
Wat me te binnen schiet is een ander vers van Vergilius:  (forsan et haec olim meminisse iuvabit) “misschien zal het op een dag ook goed zijn om deze dingen te onthouden”. We moeten ons geheugen hervinden, want het geheugen zal ons ter hulp schieten. Dit is niet de eerste plaag in de geschiedenis; de andere zijn slechts anecdotes geworden. We dienen onze wortels voor de geest te halen, onze traditie die vol zit met herinneringen. In de Geestelijke Oefeningen van de heilige Ignatius wordt de Eerste Week, evenals de “Beschouwing om te komen tot Liefde” in de Vierde Week, volledig in het teken gesteld van de herinnering. Het is een bekering door de herinnering.
Bij vraag vijf geeft de paus als tip het boek Handelingen van de Apostelen te lezen, om meer te begrijpen over de kerk in deze tijd.
 Als u mij vraagt welk theologisch boek u het beste kan helpen om dit te begrijpen, dan zou het de Handelingen van de Apostelen zijn. Daar zult u zien hoe de Heilige Geest datgene wat niet meer van nut is, deïnstitutionaliseert en de toekomst van de Kerk institutionaliseert. Dat is de Kerk die uit de crisis kan komen.
Tot zover, voor vandaag. Wie leest die blijft!

Reacties