Doorgaan naar hoofdcontent

Hoe maak je zelf wasmiddel van restjes zeep

Wasmiddel maken van restjes zeep! Het wordt vandaag de derde keer dat ik het doe. Het vloeibaar wasmiddel voor de donkere was is ook op, kan ik meteen de fles hergebruiken. Ik heb geen zin in deze klus maar voorzie wel hoe blij ik zal zijn als ik het gedaan heb, en deze blogpost had ik nog staan dus die hoef ik alleen maar te posten! Een mooi moment in deze tijd. Je hebt alleen maar stukjes zeep nodig, water, en eventueel soda maar dat hoeft niet.



Geraspte zeep om wasmiddel te maken.
Geraspte zeep - niet te verwarren met geraspte kaas :-{

Geraspte zeep om zelf wasmiddel te maken.

Pan waarin zelf wasmiddel gemaakt wordt.

Restjes zeep om zelf wasmiddel te maken.
 
Ik heb dit recept gebruikt, omdat het het simpelste is dat ik kon vinden. Je kunt ook speciale zeepvlokken kopen enzo, maar mijn idee is juist om de restjes zeep te gebruiken die ik anders zou weggooien. Je kunt kiezen tussen de versie met soda voor de witte was of zonder soda voor de gekleurde was. Soda heeft een licht blekend effect. Ik ga voor de versie zonder soda, want in de donkere was heb ik nog weleens strepen van het waspoeder. En ja, witte strepen staat niet zo mooi op een zwart shirt.

Wat je nodig hebt:
zeep (bv. 40 g)
soda  (bv. 40 g)
heet water (bv. 2 1/2 l)

  • Eerst even het huis afstruinen naar restjes zeep.
  • Dat weeg je en dan heb je hetzelfde gewicht soda nodig.
  • Rasp de zeep en kook het water (pas de hoeveelheid aan aan de hoeveelheid zeep)
  • Doe de zeep in een pan en voeg het water toe.
  • Voeg, als het is opgelost, de soda toe.
  • Laat een paar uur rusten, dan wordt het dikker.
  • Roer het los en doe in een fles of emmer.
  • Gebruik per wasbeurt 80 ml.

Voor de gekleurde was volg je dezelfde procedure maar laat de soda weg.


En dan kunnen de nieuwe, frisse zeepjes in gebruik genomen worden:

Bakje met verzamelde hotelzeepjes.

Reacties