Doorgaan naar hoofdcontent

Waarom je verdiepen in kuisheid, als je geboren bent na de jaren '60?

Foto van vrouw met tulp achter haar rug.
Foto van Tanya Trofymchuk op Unsplash

Wat verstaan we onder kuisheid? Ik heb een paar definities opgezocht:
  • Wikipedia: Kuisheid (ook wel pruderie) is terughoudendheid ten aanzien van seksueel gedrag, of afwezigheid van dat gedrag (seksuele onthouding).
  • Van Dale: kuisheid (de; v) 1 reinheid; 2 deugd (van de eerbaarheid)
  • Synoniemennet: eerbaarheid, zuiverheid, schaamte
  • In België gebruiken ze het woord kuis of kuisen voor schoon en schoonmaken
Op de site Het Katholieke geloof staat:
  • Je bent kuis wanneer je je seksualiteit bewust hebt aangenomen en goed in je persoonlijkheid hebt geïntegreerd.
  • Wanneer een man namelijk één vrouw heeft voor zijn seksuele lust, een ander voor de romantiek van de liefde en een derde om kinderen bij te krijgen, instrumentaliseert hij ze allen en houdt van geen van hen werkelijk.
Vorige generaties kregen de exclusieve monogame relatie (zie dat laatste punt hierboven) en trouw als waarde vanzelfsprekend mee bij een fatsoenlijke opvoeding, maar sinds de jaren '60 is dat een stuk minder. De meeste mensen zullen het niet eens meer wenselijk vinden. Trouw bestaat echter nog wel, er kiezen nog steeds mensen voor om één persoon trouw te beloven (en dat te beleven). Maar ondertussen lijkt een opeenvolging van kortdurende relaties het nieuwe normaal (test hier of jij serieel monogaam bent).

Ontdekking

Daarom is voor mij het begrip kuisheid echt een ontdekking, en dan vooral dat het nog bestaat, dat die lat nog wel degelijk hoog gelegd wordt.

Ik had weleens gehoord dat men vroeger kuis was. Bij ons thuis werden er wel grapjes over gemaakt, bijvoorbeeld over kuisheidsgordels. Dan bedachten we wat er zou gebeuren als de man en daarmee de sleutel van de kuisheidsgordel nooit meer thuiskwam.

Toch denk ik dat stiekum veel mensen wel kuis zijn. Het is misschien niet erg hot om er nu voor uit te komen, misschien dat mensen er daarom vaak over zwijgen, maar zo pessimistisch als ik vroeger dacht, is het geloof ik toch niet.

De katholieke definitie

En dan de katholieke definitie van kuisheid: geïntegreerde seksualiteit. Niet per se terughoudendheid of onthouding. 

In de catechismus (1832) staat het genoemd als één van de twaalf vruchten van de Geest:
De vruchten van de Geest zijn volmaaktheden die de heilige Geest in ons bewerkt als eerstelingen van de eeuwige heerlijkheid.
En, dat heb ik natuurlijk weer, als ik naar materiaal over kuisheid zoek dan vind ik dat niet, maar, ik vind wel materiaal over maagdelijkheid! Deze video bijvoorbeeld, waarin #Theemutsenblijvenmaagd een nieuwe trend willen starten dat het cool is maagd te blijven. Het is wel niet een heel erg kuise video verder en heeft verder niets met geloof te maken het zijn gewoon twee jonge meiden die denken, hé, ik wilde dat ik gewacht had.

En dit artikel: Why I am still a virgin at 26. Eén van de dingen die ze te horen krijgt:
Do you really want to ruin your wedding night that way? (Wil je echt je huwelijksnacht daardoor verpesten?)
We don't believe we're supposed to decide to unite because sex is pleasurable, but to create a pleasurable sexual relationship with the person to whom we are permanently united. (Wij geloven niet dat we besluiten te trouwen omdat de seks goed is, maar dat we een seksuele band opbouwen met degene aan wie we ons verbonden hebben)
En een ander filmpje dat precies deze vraag beantwoordt: Was je huwelijksnacht ongemakkelijk als maagd?
 
Als je meer wilt weten over kuisheid dan is chastity.com een goede plek. 

Ik ga het hierbij laten. Ik had al een blog klaarstaan maar vond hem bij herlezen niet goed genoeg. Ik heb bijna alles herschreven. Maar als ik ga wachten tot het perfect is dan ga ik nog lang wachten. Het is een werk in uitvoering. Een beeldhouwwerk dat steeds een stukje verder klaarkomt. *Pun intended*

Not perfection, but progress.

Reacties