Doorgaan naar hoofdcontent

Theologie van het Lichaam - Virtuele Conferentie 1 - Bill Donaghy

9553943_1588281815BRPTOB_VC_main_promo_i

Wie zijn wij?

Het is met de stof uit de Theologie van het Lichaam geen kwestie van 1x lezen en je bent klaar, je begrijpt het. Je moet steeds opnieuw over hetzelfde onderwerp leren, waarbij je de stof door eromheen te cirkelen steeds een beetje beter benadert. Bill Donaghy geeft een inleiding.


Bill Donaghy - Wat is de Theologie van het Lichaam

Twee grote vragen:

1. Wie ben ik?
2. Wat is mijn roeping.

Wie zijn wij?

Het antwoord op de eerste vraag, de vraag naar identiteit, is drieledig:

1. De oorspronkelijke mens (het begin)
2. De historische mens (het slagveld)
3. De eschatologische mens (zaligsprekingen)

De oorspronkelijke mens

Als we denken aan de oorsprong van de mens denken we vaak aan de oorspronkelijke zonde. Maar Paus Johannes Paulus II gaat verder terug, naar de oorspronkelijke onschuld. Daarbij gaat hij systematisch te werk en komt met drie termen:

1. Oorspronkelijke eenzaamheid
2. Oorspronkelijke eenheid
3. Oorspronkelijke naaktheid

Het woordje 'naaktheid' is niet zomaar een tussenwerpsel. 
De 'naaktheid' betekent het oorspronkelijke goede van Gods visie. Ze betekent heel de eenvoud en de volheid van deze visie die de 'zuivere' waarde van de mens als man en vrouw, de 'zuivere' waarde van het lichaam en van zijn geslacht openbaart. (TOB 13.1)

Bladzijde uit de Theologie van het Lichaam, door paus Johannes Paulus II

De schepping is goed. De lichamen van man en vrouw zijn tekenen van God's liefde in de zichtbare wereld.

Historische mens

Door de oorspronkelijke zonde wordt naaktheid een bron van schaamte: ik verborg mijzelf omdat ik naakt was. In plaats van een gave voor elkaar te zijn grijpen we naar elkaar met egoïstische motieven. De eros is gedesoriënteerd. Eros is de innerlijke kracht die ons leidt naar dat wat goed, waar en mooi is. We breken met god, met onszelf, met onze naaste en we breken onze relatie met de schepping. We voelen ons vaak niet langer thuis in ons eigen lichaam. Dat brengt ons op de vraag: heb je een lichaam of ben je een lichaam. De TvL zegt hierover:

Je hebt niet een lichaam, je bent een lichaam.
We vluchten niet van het lichaam maar leggen het bij met ons lichaam.

Eschatologische mens

Hiervoor citeer ik uit de CKK, de catechismus:

In de vreugde van hun liefde en gezinsleven geeft Hij hun reeds hier op aarde een voorsmaak van het bruiloftsmaal van het Lam. (CKK 1642)

Door de boodschap van JPII over de betekenis van menselijke sponsale* liefde gaan we begrijpen waar we uiteindelijk voor gemaakt zijn: eeuwige liefde.

De Bijbel eindigt met het boek Openbaringen, waarin het bruiloftsfeest van het Lam onze vereniging is met God voor de eeuwigheid.


* Het begrip 'sponsaal':
is een neologisme dat de H. Johannes Paulus gebruikt om de echtelijke band in zijn zuivere vorm zoals door God in het begin bedoeld, uit te drukken.


Reacties