Doorgaan naar hoofdcontent

Theologie van het Lichaam - Virtuele Conferentie 2 - Brian Butler, Colin Nykaza, Dr. Bob Schuchts

9553943_1588281815BRPTOB_VC_main_promo_i

Brian Butler +

Er staat een braamstruik precies op de erfafscheiding: sommige bramen zitten aan de eigen kant, andere aan de kant van de buurman. Het is verleidelijk de bramen van de buurman ook te plukken, ze zitten zó dichtbij en het zijn dezelfde bramen als aan de eigen kant. Maar ze zijn van de buurman: verboden vruchten.

De boom van de dood uit Eden wordt omgevormd tot de boom van leven in de tuin van Gethsemane. Jezus in de tuin van Gethsemane geeft ons een heilige vrucht.

"Het 'hart': beschuldigd of geroepen?" (TvL 44)

Tijdens onze talrijke woensdagoverwegingen hebben we in detail de woorden van de Bergrede geanalyseerd, waarin Christus verwijst naar het menseljk hart. Zoals we nu weten zijn zijn woorden veeleisend. Christus zei: 'Gij hebt gehoord dat er gezegd is: Gij zult geen echtbreuk plegen. Maar Ik zeg u: Alwie naar een vrouw kijkt om haar te begeren, heeft in zijn hart al echtbreuk met haar gepleegd' (Mat5, 27-28).
Overspel kan ook met de eigen man/vrouw gepleegd worden, in je hart.
'Being honest with the things of the heart'.

Colin Nykaza - Goddelijke barmhartigheid voor degenen die worstelen met angst, angststoornis of depressie

4 Aanwijzingen om het feest van de Goddelijke barmhartigheid te begrijpen

In de Goddelijke barmhartigheid schenkt Jezus zijn hart voor iedereen die in een moeilijke situatie zit. Hoe meer depressiviteit en ellende je hebt, hoe meer recht op barmhartigheid.
  1. Het feest van barmhartigheid is een schuilplaats en toevluchtsoord. Laat Jezus je veilige plaats zijn.
  2. Het beeld (zie de afbeelding hierboven)
  3. Rozenkrans van de Goddelijke barmhartigheid bidden
Ook aangeraden wordt deze rozenkrans te bidden bij of voor de stervenden.

Op de zondag van de Goddelijke Barmhartigheid, de zondag na Eerste Paasdag, kun je een volle aflaat verkrijgen.

Dr. Bob Schuchts

Bob Schuchts werkt bij het JPII centrum en is gezinstherapeut. 

Er zijn twee Hebreeuwse woorden voor man en vrouw. Man is sikar, wat betekent herinneren. In elke actie en bij elk besluit de liefde van God te herinneren. Waarom kiest God de mens voor zijn verbond? Als je naar het huwelijk, gezin en samenleving kijkt, is het het deel van de man dat het meest volatiel is. Sinds de val heeft mannelijkheid nagelaten zorgvuldig met vrouwelijkheid om te gaan. Dominantie, gebruiken en weggooien is sinds die tijd deel van de geschiedenis geweest. 

Het verbond is: ik ga liefhebben zoals God, trouw en beschermend.

Adam is de perfecte man in het begin van de schepping. En toch verzuimt hij in te grijpen. 

Tot de heilige Jozef hebben we eigenlijk geen goed voorbeeld van mannelijke identiteit, van het zich herinneren van het verbond. We hebben er allemaal moeite mee lief te hebben met God's liefde. Als man in onze cultuur aanbidden we kracht. Het is die misleide kracht die vrouwen, kinderen en ook mannen gebruikt en misbruikt. Deze zwakheid komt door de val. Zo wordt een slecht beeld gegeven van wat mannelijkheid is. Maar St Paulus zegt, over de zwakheid die we allen hebben, 'kracht wordt juist in zwakheid volkomen' (2 Korintiërs 12:9)
I rejouce in my weekness because in my weakness I am now strong. It's in Christ that we regain our strength, it's in Christ that we remember, it's in Christ that we live out a selfgiving love that doesn't use and abuse and neglect the people around us, but through that love we begin to nourish and cherish and protect and bless, which is what the call of masculine identity is all about. 
Het hebreeuwse woord voor vrouw is nqbh, negeba. Het betekent open, ontvankelijk. In het begin was Eva open voor God, en open voor Adam. De vrouw is de bewaarder van communie. JPII zegt er is geen grotere communie dan tussen moeder en kind. Een vrouw is gevoelig voor de pijn van een ander. Als zij daarin niet beschermd wordt, door de man die niet beschermt, sluit een vrouw zich af. Dan verliest ze haar identiteit. 

De vrouw is een mysterie en ze moet zelf haar mysterie kennen. Eva, was niet beschermd en stond daardoor open voor het kwaad (de slang). Maria is het eerste voorbeeld van wat vrouwelijkheid is en kan zijn.

Wat God bedoelde voor ons als man en vrouw is te zien in het beeld van moeder en kind, en de vader daarbij. 

Margaret Sanger - vrouw gelijk aan man

Margaret Sanger: ik kende deze naam niet dus ik heb het even opgezocht. Ze is een, of zelfs dé, voorvechtster van geboortebeperking in de 19e en 20e eeuw. Ze wilde daarmee arme gezinnen helpen die vaak veel kinderen hadden. Maar ook wilde ze geboortebeperking eugenetisch inzetten:
She spent time with the eugenics movement, which sought to “breed” out “undesirable” populations by limiting their ability to procreate through birth control and sterilization.
Sanger benoemde drie dingen die vrouwen tegenhielden 'als een man' te leven:
  1. relatie met God
  2. vruchtbaarheid
  3. het huwelijk
Ze zei, als we deze drie dingen kunnen uitsluiten dan kunnen vrouwen vrij zijn om gelijkwaardig aan mannen te zijn en kan de macht gelijk verdeeld worden.

Schuchts zegt, alleen door het terugeisen van echte vrouwelijkheid zoals in Maria kan onze cultuur teruggeeist worden.


Bij het verwerken van mijn aantekeningen kwam ik erachter dat ik bepaalde dingen niet opgeschreven heb die ik wel graag geweten had: een korte biografie van de persoon. Gelukkig heb ik dit document dat we van tevoren kregen over alle sprekers.

Een + betekent dat ik het een goede spreker vond.

Reacties