Doorgaan naar hoofdcontent

Theologie van het Lichaam - Virtuele Conferentie 8 - Evan Lemoine, Samantha Kelley, F. Thomas Loya

9553943_1588281815BRPTOB_VC_main_promo_i

Evan Lemoine - Het verdraaide verlangen terugdraaien

Zoutwatertest

We kunnen onze dorst niet lessen met zout water. Als we de zoutwaterversie van liefde drinken (valse liefde) dan dehydrateert dat ons.

De puritein in een bootje op zee doet zijn ogen dicht en drinkt niet. De inhalige drinkt toch van het zeewater. Een verstandig mens denkt na, en gaat roeien.

Wat doen we aan verwrongen verlangens?

1. Zoek contact met al je verlangens
  • diepgaande therapie, diepe spirituele begeleiding, diep gebed
  • elk menselijk verlangen komt van God en leidt naar God (ook de verdraaide)
2. Vecht voor heerschappij (controleer de boot)
  • afzien, matigheid, wilskracht (weersta verwrongen verlangens)
3. Ontdek de diepere waarden (de fontein van levend water)

Samantha Kelley - Een TvL atleet te zijn

Je wilt sporten omdat je je lichaam waardeert en ervoor wilt zorgen. De TvL geeft een diepere betekenis aan sport.

Er is altijd de kans van jezelf een gave te maken bij het sporten. Je kunt het opofferen, bijvoorbeeld de eerste kilometer is voor die en die, de tweede voor mijn moeder etcetera. 

Het lichaam is goed.  

F. Thomas Loya - Liturgie en het echtelijke mysterie

Mede-oprichter Tabor Life Institute voor de bestudering van de TvL.

De beschaving gaat via het huwelijk en de familie. In de TvL kijkt JPII naar liturgie en menselijke seksualiteit in een mystieke blik. De hele kerk is liturgie, bidden, zingen, architectuur en kunst, die ons onderdompelt in het echtelijke mysterie.

In de tempel in het Oude Testament was er een scheiding tussen het Heilige der Heiligen en de rest van de tempel. Alleen de hogepriester ging daar éénmaal per jaar naar binnen. Hij representeerde de bruid Israël die het echtelijke vertrek binnenging, in afwachting van de bruidegom Jahweh. De hogepriester nam een stukje bruidskleed mee om de duivel om de tuin te leiden. De duivel zat achter de ultieme prijs aan. Dat was vrouwelijkheid. 

In het Christendom wordt ook een scheiding gemaakt tussen het Heilige de Heiligen en de rest van de kerk. In de Byzantijnse kerk gebeurt dat door een scherm, met afbeeldingen van Maria, Jezus en heiligen. Het heiligdom wordt zo tegelijkertijd afgescheiden en getoond. 

In het heiligdom staat het tabernakel. Boven het tabernakel is Maria afgebeeld met het kind Jezus. Zij, en iedere vrouw, is in feite een tabernakel: een heilige plaats waar hemel en aarde samenkomen.

Als iedere vrouw, zoals de maagd Maria, nu een heilige ruimte in haar lichaam heeft, dan moet iedere man haar benaderen zoals een priester het tabernakel moet benaderen. En zoals alleen de hogepriester dat mag doen, zo mag alleen haar echtgenoot haar zo benaderen, degene die zichzelf voor haar opoffert en haar waardigheid en innerlijke heiligheid zal bewaren. 

Zoals we op de iconen zien wordt Jezus voorbereid voor het kruis, het echtelijke bed van Jezus. Evenzo worden brood en wijn (in de Byzantijnse liturgie) voorbereid op het echtelijke bed van de offertafel. 

Liturgie is in sommige opzichten conjugaal en de taal van conjugale relaties is in sommige opzichten liturgisch. Dit was altijd al zo. We moeten herontdekken wat er altijd was in de rijke liturgische traditie van de kerk.


Originele titels:
  • Untwisting Twisted Desire
  • Being a TOB athlete
  • Liturgy and the spousal mystery

Reacties