Doorgaan naar hoofdcontent

George Floyd en systematisch racisme

Het was vorige week donderdag of vrijdag, dat ik hoorde van de moord op George Floyd door een politie-agent. Of liever, zág. Via sociale media, op Instagram. Het is moeilijk te omschrijven hoe het daar los ging. Meestal gaat het daar rustig aan toe maar nu werd er tekeer gegaan door sommigen zoals ik nog nooit gezien had. Het was om van te schrikken. Ik heb zo goed mogelijk proberen te begrijpen wat er aan de hand was/is. 

Toen ik hoorde dat er in Amsterdam demonstraties zouden zijn maandag, Tweede Pinksterdag, hield ik mijn hart vast. En het werd ook nog georganiseerd door mensen van de zwarte-pieten acties, die zijn toch aardig fanatiek.

Ik denk niet dat in Nederland de situatie precies hetzelfde is als in Amerika. Maar racisme is hier natuurlijk ook aanwezig, ook op manieren die je/ik/wij niet zien. Daarom denk ik dat het goed is je erin te verdiepen. 

Ik heb dat zelf gedaan door te luisteren naar de media die ik al ken. Daar heb ik vertrouwen in. En vandaar kom je weer op andere ideeën. 

Als ik luister en kijk, en daarbij zelf kies waarnáár (ik vind het wel belangrijk je niet zomaar door alles en iedereen mee te laten slepen maar echt voor jezelf te denken), dan krijg ik wel een idee van wat ik, als blanke, zou kunnen doen. Wat ik hier deel heeft mij geholpen de situatie beter te begrijpen, en ook wat ik vooral wel of juist niet moet doen om te helpen of in ieder geval de boel niet erger te maken.
  1. Luisteren. Niet meteen praten maar luisteren. 
  2. Je erin verdiepen. Hiervoor zijn er boekenlijsten te vinden en van de tien meest verkochte boeken op Amazon op dit moment gaan er negen over racisme!
  3. Leren.
Best-selling boeken op Amazon over racisme


Ik heb overigens geen boeken gekocht. Ik heb diverse filmpjes van zwarte mensen geluisterd. Want om die stem gaat het. Ik realiseerde me dat ik 59 mensen volg op Instagram, allemaal blank. Ik herinner me dat ik in 2003 op zoek was naar een basisschool voor mijn zoon. Er was één school vlakbij, een 'zwarte' school. Toen bleek dat je blanke en zwarte scholen had. Daar ben ik echt van geschrokken. We scheiden niet meer op geloof, maar dus wel op huidskleur blijkbaar. Op de school waar hij uiteindelijk kwam zat maar een enkel kind met een niet-witte huidskleur.

@NicoleWalters: als je maar één ding wilt bekijken, bekijk dan dit filmpje waarin een vrouw vertelt hoe het er van binnen uitziet om er rekening mee te moeten houden dat je door je huidskleur anders behandeld zult worden, door bijvoorbeeld de politie.



In the United States, median wealth for white households is ten times greater than for black households, and eight times greater than for Hispanic households.

Urban Simplicity: Look to the Vulnerable. Omschrijft hoe, na plunderingen, veel mensen waaronder juist armen en kwetsbaren zoals ouderen, geen eten hebben omdat de winkels en zelfs een voedselbank geplunderd zijn.

Een uitnodiging om mee te bidden, #rendyourhearts, zoek op Instagram:

Tenslotte woorden die de paus hierover gesproken heeft:
Beste vrienden, we kunnen geen enkele vorm van racisme of uitsluiting tolereren of onze ogen sluiten en beweren dat we de heiligheid van alle mensenlevens verdedigen. Tegelijkertijd moeten we erkennen dat het geweld van de afgelopen nachten zelfdestructief en zelfbeschadigend is. Niets wordt gewonnen door geweld en er gaat veel verloren

Reacties