Doorgaan naar hoofdcontent

Joyful ever after, the catholic marriage summit 2020 - 2

Humanum: je huwelijk is je eigen project voor de wereld

Dr. Peter Kreeft, Professor in filosofie

Mannelijkheid en vrouwelijkheid zijn niet beperkt tot mensen. Ook dieren zijn mannelijk en vrouwelijk. Mannelijkheid en vrouwelijkheid zijn archetypen. Tegenwoordig denken de meesten van ons dat dat projectie is van onze eigen seksualiteit. Dat maakt ons vreemden voor het universum.

N.T. Wright, Professor Nieuwe Testament & vroeg christendom, Schotland

In de Bijbel zien we verschillende dingen die elkaar aanvullen. We hebben niet alleen de zee maar ook het droge land. Het lijkt of alle culturen hebben gezien dat er iets complementairs is aan mannelijk- en vrouwelijkheid. In onze eigen cultuur van vandaag proberen mensen die verschillen uit te wissen. 

Dr. Tomás Melendo, professor metafysica, Spanje

Het is niet alleen de som der delen, het is een exponentiële groei. En ook 1+1=1. De één is niet meer dan de ander. De mogelijkheid lief te hebben wordt gekanaliseerd in één persoon. Dat reduceren tot een contract, is denk ik een verarming.  Het is een manier van zijn. 

Theresa Okafor, Directeur Foundation for African Cultural Heritage, Nigeria

Het huwelijk creëert een familie. Dat is de eerste menselijke samenleving. Dat geeft sociale cohesie. Het geeft man en vrouw de mogelijkheid goed te gedijen en de opleiding van hun kinderen te ondersteunen. 

Al het positieve uit een huwelijk beïnvloedt niet alleen onszelf en onze kinderen. Al het negatieve ook. We moeten het huwelijk als een offer zien. Het is jou eigen project voor de wereld. 

Fleur Nabert, Beeldhouwer, Parijs, Frankrijk

De kathedraal, 1908, Auguste Rodin, in steen. Een beeld van twee rechterhanden die elkaar subtiel aanraken.

Voor mij is elk stel, elk gezin, als een kathedraal. Het vraagt inspanning, zorg, wijsheid en gebed. Aan het eind kunnen we allen de schepper van een meesterwerk zijn, van schoonheid en spiritualiteit. 

Het scheppingsverhaal uit Genesis 1 is als God die een tempel maakt. Wat je in de tempel zet is een beeld van God zodat de aanbidders kunnen zien wie God is en zodat het leven en de kracht van God de wereld in kunnen vloeien. Door man en vrouw samen te zien als het beeld van God wordt iets heel krachtigs gezegd over de rest van de schepping. Dát symbool te zien en je iets te realiseren over wie God is én over hoe man en vrouw samen de taak hebben om met liefde te zorgen voor de schepping van God in de wereld.

Dr. Fernando Pliego Carasco, Professor sociale wetenschappen, Mexico

Uit sociologisch standpunt zien we dat het huwelijk iets heel belangrijks belooft, namelijk solidariteit. 

Het verliezen van deze symboliek zou een ramp zijn. Onze neiging om alleen te leven zouden gereflecteerd worden. Dit zal ons egoïstischer maken. Eenzaamheid is het nummer één lijden in onze samenleving. We hebben het nodig liefde te ervaren in een familie en we moeten zowel van een man als een vrouw liefde ontvangen. In het gezin oefenen we met liefde. Daarin kunnen we de mensen zijn zoals we bedoeld zijn. Daarom ligt de toekomst van mensen in familie.  

Door Canavox.

The Samours - Het drama van menselijke liefde... JPII's The Jeweler's Shop & wij

Jake en Ramie Samours: we ontmoetten elkaar tijdens onze studie in Washington DC.

J: Ik ben engineer van beroep. Oorspronkelijk kom ik uit El Salvador. Ik had een bekering bij de wereldjongerendagen met paus JPII. De ontmoeting met de Heer veranderde mijn leven.

In Washington hadden we een kleine, hechte groep. We besloten de toneelstukken van JPII te gaan lezen, hij schreef toneelstukken. Daar ontmoette ik Ramie. We lazen een stuk over een verloving, en ik begon mijzelf daarin te zien, met Ramie. Ik was toen bijna 40. Dat was voor mij de setting waarin ik verliefd werd op Remy.

R: mijn verhaal is iets anders. Nadat ik terugkwam na het kerstreces in januari rond Driekoningen vroeg ik mij af: hoe vaak laten we God geven wat Híj wil geven? Dat gebed opende mijn hart voor Jack. 

J: ik wilde het niet overhaasten en mezelf voorop stellen. Ik wilde God laten leiden. Ik vertelde Remy één van mijn favoriete Bijbelteksten:
Wat geen oog heeft gezien, geen oor heeft gehoord, wat in geen mensenhart is opgekomen, dat heeft God bereid voor wie Hem liefhebben. (1Kor6:9)
Ik geloofde, dat wat God voor ons in petto heeft mooier is dan wijzelf kunnen bedenken.

Ik zal iets over mijn ouders vertellen. Mijn ouders doen alles samen.

R: Ik voelde dat juist als beklemmend. Mijn ouders functioneerden vaak apart.

J: Ik wist dat wel alleen door een ontmoeting met Christus bij elkaar konden komen.

R: Anna en Stefan in het toneelstuk hebben een problematisch huwelijk. Anna zegt: 'Stefan is opgehouden in mij te bestaan. Heb ik opgehouden in hem te bestaan?' Het gaat om het begrijpen van liefde. Wij begrijpen die soms goed, vaak amper. Liefde in je huwelijk heeft het gezicht van de ander. Als in het stuk Anna de bruidegom ziet en hij zich omdraait, dan rent ze weg en schreeuwt, want hij heeft Stefan's gezicht.

J: ze roept: waarom heeft hij dat gezicht, het gezicht dat ik haat.

R: voor mij heeft de bruidegom het gezicht van Jake. Het is niet genoeg lief te hebben, ik moet Jáke liefhebben. Als ik hém niet liefheb, heb ik niet echt lief. 

J: we moeten met alles wat we hebben bij Christus komen.

R: Adam zegt: een nieuwe liefde kan alleen beginnen door de bruidegom te ontmoeten. Velen verlangen daarnaar.

De eerste akte gaat over de verloving en het nieuwe huwelijk van Andrew en Teresa. In de tweede akte is er een ander huwelijk dat worstelt, van Anna en Stefan. De derde akte gaat over een kind van beide huwelijken. Andrew en Teresa hebben Cristopher, die trouwt met Monica. Christopher's vader vertrok en stierf in de oorlog. Monica's vader was afwezig.

J: bij deze derde akte denken we aan onze eigen kinderen. Elke generatie moet opnieuw dingen ontdekken. Elke generatie ontmoet de juwelier zoals in de eerste akte. We moeten onze kinderen helpen te luisteren naar de stem van de juwelier, dat is de stem van God.

R: de vraag die we ons moeten stellen is: waar bouw jij aan? Wat is de vruchtbaarheid van jou huwelijk? Wat is jou verhaal? De wereld heeft jou verhaal nodig.

Lees het boek! Lees het hardop, lees het samen. 

The Angels - God meer liefhebben dan je partner

We zijn geneigd te geloven dat de ander ons gelukkig en compleet kan maken: 'You complete me'. Fout. Geen mens kan het verlangen naar God vervullen. Als je zegt  heb God komt voor mij eerst, dan lijkt het of het iets afdoet aan de liefde voor mijn vrouw. Maar dat is niet zo. Als ik God eerst liefheb kan ik mijn echtgenote beter liefhebben. Als we weten hoe God lief te hebben weten we ook hoe elkaar lief te hebben. We zien hoe Jezus liefhad aan het kruis en zo zijn we geroepen elkaar lief te hebben. Echte liefde zal pijnlijk zijn en offers vragen. 

Het huwelijk is niet iets wat we zelf bedacht hebben. Het huwelijk moet mensen naar de hemel wijzen. Het is een teken van het hemelse huwelijk. In de hemel ben je niet getrouwd. De belofte is ook 'tot de dood ons scheidt'. 

Ideaal gesproken stel je allebei de relatie met God voorop, maar dat is niet altijd zo. Je kunt dan wel bidden voor de ander. Zoals bijvoorbeeld de heilige Monica bad voor haar man.

Veel mensen proberen het in het huwelijk zelf uit te zoeken, maar we zijn bedoeld om op de brandstof van God te lopen. Zonder dat is het erg moeilijk en zijn we snel geneigd het op te geven. We moeten God eerst stellen. 

Soms zeggen mensen, jullie zijn tien jaar getrouwd, dan is de chemie wel weg, dan ben je meer vrienden. Dan denk ik, daar ging het toch in de eerste plaats al om? Als je God eerst plaatst dan kan Hij je gebrokenheid helen. 

Wij bidden voor degenen voor wie dit moeilijk is, of die het gevoel hebben in hun eentje de kar te moeten trekken. 

Boekentips

Boek van de Angels: Forever, A catholic devotional for your marriage, zesweeks devotional met 1,5 pagina per dag.
Boek van Fulton Sheen: Three to get married.
Boek van JPII: The role of the Christian family in the modern world.
Boek van Sheldon Vanauken: A severe mercy: correspondentie met C.S. Lewis.

Jackie en Bobby zijn regelmatig te zien op YouTube op het kanaal van Ascension Presents.

Originele titels:
  1. Humanum: your marriage is your own project for the world
  2. The drama of human love... JPII's the jeweler's shop & us
  3. Loving God more than your spouse

Reacties