Doorgaan naar hoofdcontent

The Eucharistic Conference 2020 deel 3

Sam Guzman - De eucharistie worden

Ik ben protestants opgevoed. Ik heb geleerd dat de Bijbel de grondslag van het geloof vormt. Veel van de liturgie komt ook uit de Bijbel.

Communie vond ik nergens op slaan. Eens per maand gingen er crackers en druivensap rond. Daarmee herdachten we iets dat tweeduizend jaar geleden gebeurd is. Er was geen sprake van aanbidding, want dat was idolatrie volgens baptisten. Ik vroeg me af waarom Johannes 6 niet letterlijk genomen werd, want baptisten nemen alles uit de Bijbel letterlijk.
En het brood dat Ik zal geven, is mijn vlees, voor het leven van de wereld. (Johannes 6: 51)

Maar wie mijn vlees en bloed eet en drinkt, die bezit eeuwig leven. (Johannes 6: 54)
Ik heb veel over dit vers nagedacht. Ik heb anglicaanse en episcopale kerkdiensten bezocht. Ik heb veel gelezen over wat katholieken en wat protestanten en anglicanen hierover te zeggen hebben. Ik wilde terug naar de bron: Wat geloofden de allereerste christenen over de eucharistie?

Bijvoorbeeld Iraneus en Clemens van Rome, vroege kerkvaders, hadden een heel letterlijk beeld van de eucharistie als lichaam en bloed van Christus. Ze omschreven de kracht van de eucharistie als het zaad van onsterfelijkheid. We nemen deel aan het verrezen lichaam van Christus zodat ooit onze eigen lichamen kunnen transformeren naar verrezen lichamen. Christus wil écht deel van ons zijn, niet alleen op spiritueel niveau maar ook fysiek: het woord is vleesgeworden.

Fysiek en spiritueel

Als protestant geloofde ik dat de kerk, als lichaam van Christus, iets spiritueels was. Maar als het woord is vleesgeworden, en wij zijn zijn lichaam, dan moet dat lichaam op de een of andere manier ook fysiek zijn. Dus iedereen die deelneemt aan de eucharistie wordt één met Christus, fysiek zowel als spiritueel. En iedereen die deelneemt aan de eucharistie, wordt één met alle anderen die deelnemen. Dat is wat de incarnatie van Christus op aarde echt betekent. 

De eucharistie was voor mij één van de makkelijkste dingen om te omarmen. Voor sommigen ligt dat anders. Volgens C.S. Lewis zijn de argumenten van Jezus zo radicaal, dat hij óf de waarheid moet vertellen, óf een grote leugenaar moet zijn, óf gek. Hetzelfde geldt voor de eucharistie. De claim is zo extreem, dat als de eucharistie niet echt is, het een grote leugen, blasfemie of waanzin is. Er is geen middenweg, ook al zoeken sommige christenen die.

We moeten de eucharistie worden

Als we als Christus willen worden, moeten we hem nadoen: we moeten eucharistisch worden. We moeten deugdelijk leven en van onszelf geven. De heiligen zijn goede voorbeelden voor ons. Laten we onszelf tot gave maken, voor ons gezin, voor de kerk. Christus is daarin nederiger dan wij! Laten we ook nederig, simpel en benaderbaar zijn. Laten we gehoorzaam zijn. Laten we God danken en dankbaar zijn, niet alleen in goede tijden maar ook in lijden. Laten we in vuur en vlam staan met liefde voor Christus. Onze vreugde laten zien, zodat mensen zeggen: Wat is het dat jij hebt? Dat wil ik ook. 

De eucharistie is een prachtig geschenk. Laat ons echte christenen zijn, in woord en daad.


Tim Glemkowsky - Vul onze harten - Hoe mensen hongerig te maken voor Jezus in de eucharistie

Slechts 30% van de katholieken gelooft in de werkelijke aanwezigheid van Jezus in de eucharistie. 

De eucharistie is krachtig. Waarom is het dan dat zoveel mensen niet veranderen door de wekelijkse ontmoeting met Jezus Christus? Door een gebrek in catechese, op veel niveaus. Hoe werken we aan een gemeenschap die hongert naar de eucharistie?

Jezus geeft twee Bijbelse beelden om de eucharistie uit te leggen: de brood-des-levens-les in Johannes 6 en het verhaal van de Emausgangers aan het eind van Lucas vlak na de opstanding.

Ik ben het brood des levens

In het begin van Johannes 6 geeft Jezus 5000 man te eten door 5 broden en 2 vissen te delen. Wanneer Jezus weggaat komen alle mensen achter hem aan. Waarschijnlijk, naast 5000 man, ook een hoop vrouwen en kinderen. Dan zegt Jezus, jullie komen niet voor het spirituele voedsel, maar omdat ik jullie te eten heb gegeven. Hij daagt de mensen uit en zegt: 'Ik ben het brood des levens. Wie mijn vlees eet en mijn bloed drinkt, zal eeuwig leven. Hier verandert hij zijn woordgebruik. In plaats van esthio, netjes eten, zegt hij trogo, kauwen zoals een hond op een bot.

De Emmausgangers

Twee discipelen vertrekken uit Jeruzalem. Er verschijnt een vreemdeling die vragen stelt. Ze zeggen, weet je dan niet wat er gebeurd is, en vertellen dat Jezus is opgestaan. Pas als Jezus het brood met hen breekt herkennen ze hem. Dit is een soort eerste viering van de eucharistie.

Jezus ontmoet de leerlingen daar waar ze hem kunnen begrijpen en leidt hen vandaar dieper in het mysterie.

Mooie liturgie en catechisatie zijn essentieel om de echte aanwezigheid te doen begrijpen. Vroeger werden de catechumenen, die nog niet de sacramenten hadden ontvangen, buiten de kerk gesloten tijdens de mis, omdat het zo heilig was wat binnen gebeurde. Als je nu kijkt hoe we met de eucharistie omgaan dan is dat lang niet meer zo omzichtig. Dat 30% van de katholieken zegt niet in de werkelijke aanwezigheid van Christus in de eucharistie te geloven, is absurd. 

Hoe wekken we weer honger voor de eucharistie? Daarvoor moeten we terug naar het model van de catechumenen. Iemand catechese geven die nog niet geëvangeliseerd is, is zaad op cement gooien en hopen dat er een bloem groeit.

Drie demonstraties

In eerste instantie gaat het om de pre-evangelisatie die obstakels verwijdert en de grond voorbereidt. Als tweede om het leren kennen van het evangelie. Dan pas kunnen mensen open zijn voor de eucharistie die Jezus is. Daarbij moeten we letten op de volgende niveau's waarop vragen zich kunnen bevinden:
  1. Demonstratio Filosofica: Heeft het universum betekenis? Is er een God? Wil hij dat wij blij zijn? Heeft het zin deugdzaam en moreel te zijn? Vroeger zag men dit als gegeven, tegenwoordig vraagt men zich veel meer af.
  2. Demonstratio Christianum: Van alle mogelijke antwoorden over wie God is en hoe hij wil dat wij leven, stelt Jezus Christus één enkel antwoord voor: als je in mij gelooft zul je eeuwig leven. De DC brengt iemand ertoe te zeggen, ik geloof dat u dat bent.
  3. Demonstratio Catholica: Een medestudente vroeg eens aan mij: ik kan maar niet begrijpen waarom de biecht er is. Moet ik mijn zonden gaan vertellen aan een, eveneens zondige, priester? Ik antwoordde: in de bovenkamer verschijnt Jezus aan de apostelen. Hij ademt over hen en zegt je zonden zijn je vergeven. Als jij mij kunt vertellen wat hij daarmee bedoelt, anders dan sacramentele biecht bij een priester dan zal ik zelf nog eens goed nadenken over de biecht. Zes maanden later werd ze katholiek. Een gesprek als dit heeft geen zin als iemand nog niet eens weet of hij of zij in God gelooft.  Dit is voor mensen die in de kerk zitten maar niet weten wat ze precies geloven. 

St. John Henry Newman

Hoe kan iemand zo diep geloven dat hij niet eens twijfelt aan het evangelie? Newman geeft aan dat er een verschil is tussen notional en real assent: instemming met een idee versus eigen ervaring. Dat verklaart waarom de één bereid is te sterven voor het evangelie terwijl een ander zijn schouders erbij ophaalt. 

Als we de honger naar de eucharistie willen aanwakkeren, niet alleen in geloof (notional) maar in liefde (assent), dan moeten we discipelen leren een relatie te vormen met Jezus die zo hecht is dat ze hem nooit zullen verlaten.

Drie ideeën om dat te doen

  1. Sociale omgeving: ik was ooit in een kapel bij een mis. Toen de mis voorbij was wilde ik gaan. Maar iedereen bleef en knielde, 1, 2 of zelfs 5 minuten. Ik heb daarvan meer geleerd dan van enige andere ervaring.
  2. Gelegenheid geven voor eucharistische aanbidding: stil gebed kan een goede voorbereiding zijn op de mis. Net zoals in een huwelijk waar de kleinere momenten van liefde de hogere momenten kunnen voeden. 
  3. Breng het goede, ware en schone. Het goede van de catechese, het ware van de getuigenissen van de levens van katholieken en het schone van onze gebouwen, onze kerken en onze liturgie. 

Alex Jones - Van atheïst naar aanbidding: mijn weg terug naar het geloof, de eucharistie en contemplatief gebed

Alex Jones vertelt over zijn bekering. Hij is de man achter de gebeds- en meditatie-app Hallow.

Ik vond vroeger een hoop dingen raar aan katholieken. Dat dingen vergeven worden door een priester. Maar het vreemdste vond ik dat stukje brood dat Christus wordt. 

Ik heb een katholieke opvoeding gehad maar op de middelbare school deed ik niet meer mee. Ik gebruikte een seculiere meditatie-app. Telkens als ik stil ging zitten werd mijn aandacht getrokken door Christus, het kruis, de Heilige Geest. Ik vroeg aan mijn vrienden, is er een relatie tussen mediteren en geloof? Iedereen lachte en zei, dat bestaat al 2000 jaar en het heet: gebed. 

Van een priester leerde ik dat het belangrijk is om te delen, te spreken en te luisteren in gebed.

Maar nog steeds worstelde ik met de eucharistie. Ik bestudeerde Johannes 6, waarin Jezus al die mensen om zich heen heeft en zegt: ik ben het brood des levens. Hij maakt van 5 broden en 2 vissen genoeg voor een hele menigte.

Daardoor ben ik het beter gaan begrijpen. In mijn kerk is 24-uurs aanbidding. Vrijdagnacht van 1-3 ben ik daar alleen bij het heilige Sacrament.

Daniel Binversie - Waarom de eucharistie niet genoeg is

Ook als we de eucharistie niet kunnen ontvangen, kunnen we intimiteit zoeken met Jezus. In de Bijbel, in persoonlijk gebed en in het gezelschap van mede-christenen, ook op 1,5 meter afstand.

Of door een leven van deugd of ascetisme. Daarvoor heb ik exodus-90 bedacht: een spirituele oefening waarin mannen een leven van gebed, ascetisme en broederschap leven. In deze pandemie zijn meer dan 14.000 mannen aan exodus-90 begonnen. Warme douches afzweren, en ook alcohol en snoep en in deze tijd ook geen eucharistie. Zo leer je groeien in intimiteit met Jezus buiten de eucharistie.

Behalve de eucharistie moeten we natuurlijk ook andere dingen doen. Daarom is de Bijbel ook zo dik. Berouw tonen, het evangelie kennen. 

Dan wil ik nog wat zeggen over Spice, een acroniem dat wat zegt over intimiteit tussen man en vrouw, maar het zegt ook wat over de intimiteit in de eucharistie.

Spiritual
Physical
Intellectual
Creative
Emotional

Vooral als we geen seks kunnen hebben is het belangrijk wel intimiteit te ervaren. Dietriech von Hildebrand schreef het boek: Man and Woman: Love & the Meaning of Intimacy. Daarin zegt hij: gemeenschap is een verhoging van de intimiteit die er al is in een huwelijk. Als die er dus niet is, dan is er ook niets te verhogen.

Hetzelfde geldt voor de eucharistie. Als er buiten de eucharistie geen intimiteit is met Jezus, dan is er ook niets te verhogen in de eucharistie. Studeer zó dat je meer wilt bidden, en bid zó dat je meer wilt leren. Bouw aan die intimiteit met Jezus Christus buiten de mis.

Probeer de exodus-90 podcast uit, schrijf je in voor de nieuwsbrief of geef je op voor exodus-90.


Originele titels:
  1. Becoming the Eucharist
  2. Fill These Hearts - Growing a People Hungry for Jesus in the Eucharist
  3. From Atheist to Adoration: My Journey Back to the Faith, the Eucharist, and Contemplative Prayer
  4. Why the Eucharist Isn't Enough

Reacties