Doorgaan naar hoofdcontent

The Eucharistic Conference 2020

Jezus in de eucharistie.

12-14 Juni 2020 was de online Eucharistische Conferentie. Erover schrijven is moeilijk. De verhalen zijn meeslepend en persoonlijk. Wat moet ik ervan opschrijven! Sommige verhalen moet je gewoon zelf horen. Sowieso zijn mijn samenvattingen niet bedoeld om de plaats in te nemen van het origineel beluisteren maar om te helpen beslissen naar wat en naar wie je wilt luisteren! Je kunt mensen opzoeken op sociale media of eventueel een pas kopen voor de conferentie.


Peter Herbeck - Een perfect offer: Wat Jezus wil dat je weet


Ik krijg bijna geen woord mee van de eerste lezing die ik luister, ik moet er nog even inkomen. Ik overdenk de afgelopen week. Ik herinner me een afspraak die ik had. Ik bid voor de twee mensen met wie ik deze afspraak had.

Ik denk aan de foto die ik heb gekregen als dank bij het beëindigen van de werkgroep aanbidding van onze kerk. Ik draai me om, pak hem en zet hem naast me, op een papierstandaard die ik gebruik als ik iets overtyp. Het ding is meer dan 100 euro waard. De papierstandaard dus. De foto is afgedrukt op canvas en op een frame gespijkerd. Te zien is een monstrans, met de eucharistie erin, en erboven de tekst 'komt laat ons hem aanbidden'. 

Dan ruim ik mijn bureau op. Er liggen wat dingen die er niet horen, waar nog wat mee moet of die nog een plekje zoeken.

Ik vang een flard op, het is Matteus 22: 36-40. Ik pak mijn Bijbel en klem hem tussen het toetsenbord en mezelf aangezien de standaard dus al bezet is.

'Meester, wat is het grootste gebod in de wet?’ Jezus zei hem: ’U zult de Heer uw God liefhebben met heel uw hart en met heel uw ziel en met heel uw verstand. Dat is het grootste en eerste gebod. Het tweede is daaraan gelijk: U zult uw naaste liefhebben als uzelf. Aan deze twee geboden hangen heel de Wet en de Profeten.

Zoek eerst het koninkrijk Gods.

Ik loop naar de keuken en maak wat fruit klaar terwijl mijn man koffie zet. Ik pak het restant van de oude paaskaars, waarvan ik zelf een nieuwe kaars gegoten heb in een beker want het lont was op. Terug bovengekomen luister ik naar Joel Stepanek: Hoe help je tieners om van de eucharistie te houden.


Joel Stepanek - Waar moeten we anders heengaan? - Tieners helpen van de eucharistie te houden

Wat betekent Lex Credendi, Lex Orandi (ccc1124)?

Stel je voor dat aliens landen naast een kerk en er een mis aan de gang is. Zouden de aliens de mis begrijpen? Als je bidt zoals je gelooft dan zullen ze het zien en kunnen begrijpen.

Tieners letten overal op. Ze zien hoe jij zelf bidt. Je kunt iets wel zeggen, maar tieners kijken of je er zelf in gelooft, is het écht voor jou?


Stacey Sumereau - Het bewijs van God's grote liefde: eucharistische wonderen

Miracoli Eucharistici is een site over wonderen die de tiener Carlo Acutis gebouwd heeft. Er staan ook Nederlandse wonderen bij zoals die in Amsterdam. Carlo is in 2006 aan leukemie overleden, op 15-jarige leeftijd. Hij wordt in oktober 2020 zaligverklaard.

Als wonderen waar zijn, kunnen ze veel overtuigingskracht hebben.

Sumereau vertelt over twee gelijksoortige wonderen waarbij een hostie veranderde in weefsel van vlees en bloed. Het DNA dat uit de hosties kwam is onderzocht. Bij beide bleek het afkomstig van eenzelfde persoon, een man uit het Midden-Oosten. Het weefsel kwam, ook bij beiden, van het kloppende deel van het hart.


Sarah Christmeyer - Wees nergens nerveus voor

We zaten op een boot. Er was veel wind. Ik was bang. Ik had mijn blik op de golven. Mijn broer was niet bang, hij had zijn blik op het doel.

Focus op de aanwezigheid van de Heer. Je bent niet alleen! Geef hem al je problemen: wees voor niets bang maar maak je wil aan God bekend.

Geef al uw zorgen over aan de Heer. (Psalm 55: 23)

Leer Filippenzen 4: 4-7 uit je hoofd:

Verheug u altijd in de Heer. Nog eens: verheug u! Uw vriendelijkheid moet bij alle mensen bekend zijn. De Heer is nabij. Wees niet bezorgd, maar laat al uw wensen bij God bekend worden door te bidden en te smeken en door dank te zeggen. En de vrede van God, die alle begrippen te boven gaat, zal uw hart en uw gedachten bewaren in Christus Jezus.
 

John Sablan – "Christus in mij"

Het ging niet goed met mij. Ik was getrouwd. Ik leefde niet zoals ik zou moeten. Mijn vrouw was het zat. De relatie met mijn drie kinderen was ook niet goed. Ik gleed richting depressie.

Er zijn een paar sleutelmomenten in mijn leven waarin de eucharistie mij hielp.

Ik bracht veel tijd door in stille aanbidding. Vaak 2,3,4 uur op een dag. Na zo'n uur van aanbidding werd ik een keer uitgenodigd voor een mannenconferentie door iemand die daar ook was. Dat is het eerste sleutelmoment.

Het tweede is dat ik een keer ging biechten en mezelf daarna tijdens eucharistische aanbidding aan de Heer gaf. Toen voelde ik voor het eerst echt zijn liefde.

De derde keer is het leven dat ik nu leef in de eucharistie. Ik was katholiek opgegroeid, maar ik was een cultuurkatholiek. Ik nam mijn geloof op de koop toe. Nu, als geliefde zoon van God, omarm ik het. Het is zo makkelijk je geloof routinematig te laten worden. Ik denk aan deze woorden van het Tweede Vaticaaanse concilie, Sacrosanctum Concilium # 47:

(...) het sacrament van goedheid, teken van eenheid, band van liefde.

Hoe hard hebben we dat nodig in onze tijd. Als wij eens deze tijd het sacrament van liefde voor de wereld kunnen zijn! Mijn vrouw is een bekeerling en heeft zich in 2004 laten dopen. Zij zegt: jullie geboren katholieken zijn zo verwend. Engelen durven niet eens naar de eucharistie te kijken maar jullie kunnen elke dag de mis vieren. De eucharistie, bron en hoogtepunt van ons geloof, is het antwoord. We kunnen ons niet laten verlammen door angst. Perfecte liefde verwerpt alle angst.

https://www.rkdocumenten.nl/rkdocs/index.php?mi=600&doc=570&id=2337


Joelle Maryn - Hersteld, verlost en bemoedigd in Christus

Mijn oma ging altijd naar de mis en keek daarna ook nog naar de mis op tv. Ze was altijd vriendelijk, voor iedereen. Haar motto was:

Be kind, because everyone is fighting a battle you know nothing about.

Ik had een vriendin. Zij ging niet meer naar de kerk, net als ik lange tijd niet had gedaan. Ze ging een keer met mij mee naar de kerk, op een woensdag en dan is er altijd de mogelijkheid om te biechten. Ze kwam huilend uit de biechtstoel en zei:

I was waiting to be healed in order to go to the church, but I got it all backwards! I needed to go to the church and the sacraments in order to be healed. 

Een sacrament is een uitwendig teken van een inwendige genade. En ik weet dat ik genade nodig heb, er zijn zoveel verleidingen.

Superhelden

Ik ben gek op superhelden. Maar zelfs Superman had een zwakke plek, kryptoniet. We hebben allemaal ons kryptoniet, onze zwakheid. De vijand wil niet dat we allemaal vriendelijk tegen elkaar zijn en een bovennatuurlijk mooi leven leiden! Dát is onze roeping, van elkaar houden, heel zijn, heel worden.

Ik legde mijn zoon van acht het begrip concupiscentie uit. Ik vertelde over Adam en Eva en van de appel en dat onze harten sindsdien worstelen met de verleiding om te zondigen. Door Jezus hebben we de genade dat te overwinnen.

Mijn zoon zei, bij mij werkt dat niet. Ik hou niet van fruit!

De tegenstander gebruikt niet wat we niet leuk vinden. Hij gebruikt waarvan hij weet dat het in het verleden werkte, namelijk onze wonden.

Wonden

Het was een week voor kerstavond in New York. Ik was zes jaar. Op een dag raakte onze adventskrans in brand en het huis brandde af. Ik raakte net op tijd veilig het huis uit, maar mijn zusje Maria niet. Ze was elf.

Nu was ik enigst kind. Drie maanden later, op mijn zevende verjaardag, móest ik gewoon iets doen. Ik verzamelde alle poppen, die ik had gekregen van mensen na de brand. Ik had nog één pop van mijn zusje, er zaten zwarte vlekken op en hij rook nog naar brand. Ik legde alle poppen in een berg op het bed van mijn zusje. Ik bad tot God, geeft u alstublieft mijn zusje terug! Toen dat niet gebeurde bad ik nogmaals. En een derde keer. Daarna moest ik van mezelf een keus maken: God houdt tóch van mij, of ik wend mij af van God.

Ik deed dat laatste. Ik vertrouwde God niet meer. Ik geloofde de leugen. Ik at de appel. En beetje bij beetje, één pijn, één opmerking, dreef ik stap voor stap weg van God.

Toen ik een keer bij mij oma was in mijn studententijd, zei zij tegen mij: "Je moet vanavond mee naar de kerk, en biechten". Ze trok me letterlijk aan mijn haren naar de biechtstoel. In retrospect was dat één van de beste dingen die iemand ooit voor mij gedaan heeft. 

Modellenwerk

Daarna dacht ik dat ik een relatie met God had maar het was niet echt. Ik zat in het vliegtuig naar LA voor modellenwerk. Ik was eigenaar van een bedrijf in cosmetica en ik was ook het gezicht voor de campagne. Ik stond op een dak in Hollywood met een jurk van 4000 dollar aan, wat een hoogtepunt in mijn leven had moeten zijn. Ik had alles wat ik altijd gewild had maar ik was niet blij.  Het vervullen van mijn dromen had me alleen maar leger gemaakt. 

Die avond belandde ik op de badkamervloer in een hotel. Voor het eerst sinds tijden bad ik met heel mijn hart: Heer, ik heb u nodig. Ik wil u kennen en ik wil weten dat ik gekend ben. Niemand kent ons zoals God ons kent.

Dat moment, dat gebed, opende de deur naar genade. Het eerste wat we moeten doen is spijt hebben en geloven, ons hart openen en geloven dat God daar binnen wil stromen. 

Een week later kwam ik terug van de fotoshoot. Ik liep in mijn grote huis op weg naar mijn grote kledingkast. Daar had ik een vreemde ervaring. Ik zag mijn leven voor mijn ogen voorbijkomen. Het was heel pijnlijk. Ik zag de effecten van mijn zonden, van het niet gebruiken van de genade die ik gekregen had.

Ik dacht aan een quote van St. Johannes van het kruis:

Uiteindelijk zullen we worden beoordeeld op liefde.
En ik had niet liefgehad.

De Bijbel

Daarna las ik in twee maanden de Bijbel uit, zo hongerig was ik naar waarheid. Ik kon niet geloven dat alle antwoorden op de vragen die we hebben, in de Bijbel staan. Ik kwam bij een tekst waarin Jezus zoek is in de tempel. Ik zei, Heer, waar is die tempel, ik wil verdwalen in uw tempel. 

Een paar weken later kon ik mezelf er eindelijk toe bewegen weer eens naar de dagelijkse mis te gaan. Ik voelde daar zo'n vrede dat ik wist dat ik thuis was. Ik denk dat het door de eucharistie kwam. Ik wist daarvoor niet dat je eerst moet biechten als je een doodzonde hebt begaan voordat je ter communie gaat. Maar nu weet ik het. En de Heer is genadig!

Ik ging, en de priester zei: je bent vergeven. Tussen haakjes, voordat je weggaat wil ik je meegeven dat de vijand je weer aan zal vallen maar God vergeeft en vergeet. God wil ons helen. 

De priester raadde mij ook aan naar aanbidding te gaan. Ik pakte pen en papier en vroeg de Heer wat ik moest doen. Ik dacht dat er misschien drie dingen op papier zouden komen maar ik schreef het hele vel vol.

Ik denk aan de berouwvolle vrouw die Jezus' voeten wast met haar tranen in Lucas 7: 36-50. Simon, de farizeeër die Jezus had uitgenodigd, begreep niet dat Jezus dit toeliet. Jezus vertelde een parabel.
Er zijn twee schuldenaren, één is 500 denariën schuldig, de ander 50. Beide schulden worden kwijtgescholden. Wie is denk je het meest dankbaar? Toen ik binnenkwam waste je mijn voeten niet. Je kuste me niet. Zij wast mijn voegen met haar tranen. Haar vele zonden zijn haar vergeven want zij heeft lief. Hij, die weinig vergeven is heeft weinig lief.
Jezus wil dat wij veel liefhebben. En veel vergeven. En geloven dat we zelf ook vergeven zijn. 

Ik besluit met drie woorden: eet, bid en heb lief .

Honger naar de dingen van de hemel, naar het woord van God. Evangelisatie is niets meer dan de ene bedelaar die de andere bedelaar zegt waar het brood is. We moeten eerst het hart te eten geven voordat we het lichaam te eten geven, daarom hebben we de eucharistie.


Originele titels:
  1. A Perfect Offering: What Jesus Wants You to Know
  2. Where Else Shall We Go? - Helping Teenagers Love the Eucharist
  3. Proof of God's Outrageous Love: Eucharistic Miracles
  4. Be Anxious for Nothing
  5. "Christ Within Me"
  6. Restored, Redeemed and Empowered in Christ

Reacties