Doorgaan naar hoofdcontent

Theologie van het Lichaam Virtuele Conferentie - 6 - Dale Ahlquist

9553943_1588281815BRPTOB_VC_main_promo_i

Dale Ahlquist - G.K. Chesterton's smaakvolle Theologie van het Lichaam

Chestertonparadox: de ziel van het christendom is een lichaam. Een fysieke realiteit.

Er zijn twee soorten mysterie:
  • het raadsel dat opgelost moet worden;
  • de waarheid die overwogen moet worden, zoals bij de mysteries van de rozenkrans.
Het eerste geeft één keer bevrediging, het tweede steeds opnieuw.

G.K. Chesterton en de TvL

Voor een fris perspectief kijk je naar het verleden. Chesterton is een profeet. In 1926 zei hij, de volgende grote ketterij is een aanval op de moraal, vooral de seksuele moraal. Het Christendom laat men vaak onbeproefd links liggen omdat het te moeilijk lijkt.
De verschillen tussen een man en een vrouw zijn op zijn best zo hardnekkig en irritant dat ze bijna niet overkomen kunnen worden behalve in een atmosfeer van overdreven tederheid en wederzijdse interesse. Om het in één metafoor te vatten: de sekses zijn als eigenwijze stukken ijzer en als ze samengesmeed moeten worden dan is dat als ze roodgloeiend zijn. Iedere vrouw moet uitvinden dat de echtgenoot een egoïstisch beest is want elke man ís een egoïstisch beest volgens de standaard van iedere vrouw, maar laat haar het beest vinden als ze allebei nog in het sprookje zitten van Belle en het Beest. En elke man moet erachter komen dat zijn vrouw dwars is en gevoelig tot het punt van waanzin want elke vrouw is waanzinnig volgens de mannelijke standaard maar laat hem erachter komen dat ze waanzinnig is zolang haar waanzinnigheid meer de moeite van het overwegen waard is dan ieder ander's gezonde verstand. 
Chesterton zegt dat seks een instinct is dat een instituut veroorzaakt: het gezin. Seks is de poort, maar het huis is oneindig veel groter dan de poort. Je hebt mensen die bij de poort willen rondhangen zonder verder te gaan. Dan verlies je het doel van seks. Als seks geen dienaar meer is dan wordt het een tiran, en we leven in een tijd dat seks een tiran geworden is. 

De leugen van Chesterton's tijd was het puritanisme, de leugen dat het fysieke lichaam, de materiële wereld slecht zou zijn. Chesterton draaide dat om en zei: de materiële wereld is goed want God heeft hem geschapen. 

Het tegengestelde van puritanisme is materialisme, waar alléén de materiële wereld waar is. Wat is het mooiste dat ons lichaam kan doen? Niet seks. De opstanding uit de dood. Ons lichaam is deel van een integrale eenheid die ons mens maakt: lichaam, ziel en geest. Als deze delen gescheiden worden verliezen we onze menselijkheid. De opstanding brengt lichaam, ziel en geest weer bij elkaar.

Originele titel:
  • G.K. Chesterton’s Well-Rounded Theology of the Body

Reacties