Doorgaan naar hoofdcontent

Theologie van het Lichaam - Virtuele Conferentie 7 - Patty Schneier, Jen Settle

9553943_1588281815BRPTOB_VC_main_promo_i

Patty Schneier - Wat maakt het allemaal uit?

Ik was 36, we hadden drie kinderen van 9, 7 en 4 jaar. We waren, zoals ik dat noem 'cafetariakatholiek'. We gebruikten anticonceptie en ik vond het idee dat de kerk überhaupt ideeën had over seks en huwelijk vervelend. Van een vriendin kreeg ik het boek van Christopher West, 'Good news about seks and marriage'. Ik gaf het aan mijn man, die normaal alleen de sportpagina uit de krant leest. In één dag las hij het uit en beiden ontvingen we het sacrament van de biecht. Die avond deden we de anticonceptie de deur uit. Het was de beste beslissing ooit voor ons huwelijk. Sindsdien ben ik me gaan verdiepen in de lessen van de TvL.

Wat leerde ik van de TvL?

  1. Het transformeerde hoe ik dacht over mijn eigen lichaam. Ik had daar issues mee, zoals zoveel vrouwen. De achting en eerbied voor vrouwen in de TvL raakte mij. Ik ben een mens gemaakt van lichaam en geest. Soms zorgde ik goed voor de geest en mijn spirituele leven maar zorgde ik niet goed voor mijn lichaam. Soms andersom. Door de TvL werden lichaam en geest bij elkaar gebracht en kon ik ze integreren. Ik kreeg respect voor het menselijk lichaam.
  2. In mijn huwelijk veranderde de TvL alles. We leerden dat echte liefde vrij, totaal, trouw en vruchtbaar is en dat wilden we in ons huwelijk toepassen. Dat begrijpen was de eerste stap.
Zowel in de relatie als in het geloofsleven veranderde er veel. Het ging niet alleen om intellectuele kennis, we wilden het echt leven. We verlangden naar eenheid en communie met elkaar, met ons gezin en met God. Daarom verlangden we naar de eucharistie. Ik ging vaker naar de dagelijkse mis. 

Jen Settle - Magnetische aantrekkingskracht - complementariteit van de seksen

Programmadirecteur van het TvL instituut en gewijde maagd.

Wat betekent complementeren?
Iets dat iets anders aanvult of tot perfectie brengt.

Pindakaas is op zichzelf goed en lekker, chocolade ook, maar samen wordt het helemaal iets heerlijks. Of koffiebonen en water die samen koffie maken. Twee unieke dingen, die, als je ze samenbrengt, elkaar complementeren en méér perfect maken.

Dat gebeurt ook met man en vrouw. Beiden zijn uniek, én ze complementeren elkaar.

Om dit te begrijpen gebruiken we JPII's TvL. Hij maakt een indeling in:
  1. De ervaring van man en vrouw zonder zonde.
  2. De verandering van hun relatie na de val. 
  3. Hoe onze verlossing door Christus de complementariteit veranderde en hoe de complementariteit ervaren zal worden in de hemel.

Man en vrouw zonder zonde

Hoe was de ervaring van de man vóór de vrouw? Adam had de heerschappij gekregen over de dieren in de tuin. Hij zag de mannetjes en vrouwtjes van de soorten en zag een complementariteit. Hij realiseerde zich dat hij alleen was. De Heer bracht hem in slaap en creëerde een maatje voor hem. Zij zagen de echtelijke betekenis van elkaar in hun lichamen. Zij zagen elkaar met wat JPII noemt de innerlijke blik. Ze zágen elkaar in en door hun lichaam, ongesluierd. Ze zagen de verschillen maar alleen de complementariteit, ze zagen geen bedreiging in elkaar.

De verschillen tussen man en vrouw zijn er niet per ongeluk. Ook zijn ze niet alléén voor de voortplanting. Onze lichamen laten zien dat we gemaakt zijn voor relatie. Vrouw zijn betekent ontvankelijk en open voor de ander te zijn, man zijn betekent initiatiefnemer zijn, actor, beschermer, dat is te zien in onze lichamen. Adam en Eva zagen dat in elkaars lichamen.

Na de val

Hoe veranderde dat met de val? In de tuin van Eden beschermde Adam Eva niet van iets gevaarlijks. En Eva ontving niets van Adam maar nam zelf het initiatief door de appel te nemen. Meteen na de val verborgen ze zich, schaamte en angst deden intrede. Ze verloren de mogelijkheid elkaar met de innerlijke blik te zien, in en door hun lichamen in de totaliteit van de persoon. Vanaf toen zagen ze de mogelijkheid elkaar te gebruiken.

Mannen neigden naar overheersing en het gebruiken van vrouwen, vrouwen neigden ernaar dat toe te laten. Ze neigden ernaar elkaar te gebruiken: mannen gebruikten liefde om seks te krijgen, en vrouwen gebruikten seks om liefde te krijgen.

Verlossing door Christus

Christus kwam om te redden wat is verloren door zonde. Dit gebeurt door de kracht van de Heilige Geest die in ons beweegt. Hoe kan de liefde beleefd worden als verloste mannen en vrouwen? Deel daarvan is het waarderen van de complementariteit van het mannelijke en het vrouwelijke. Voor de vrouw is dat de man te eren in zijn verlangen te beschermen en te leiden. Voor de man het hart en de emoties van de vrouw te eren en een veilige plek te bieden voor haar hart.

Hoe zal de ervaring zijn van mannen en vrouwen in de hemel? We blijven daar man en vrouw. Natuurlijk wordt dat een compleet nieuwe ervaring die we ons niet goed kunnen voorstellen. Maar het zal niet vreemd zijn aan de ervaring van Adam en Eva of de verloste man en vrouw. De volheid van wat het betekent man en vrouw te zijn zal in de hemel zijn. We zullen in totale communie met God leven.


Originele titels:
  • What difference does it make?
  • Magnetic attraction: the complementarity of the sexes
 
Uitspraak JPII:  het is belangrijk de ziel van de vrouw te begrijpen. Al die dingen waarvan gezegd word dat ze haar zullen bevrijden, anticonceptie, buitenechtelijke seks, abortus, hebben ze haar bevrijd of hebben ze haar tot slaaf gemaakt. (uit Saint John Paul the Great)

Reacties