Doorgaan naar hoofdcontent

Abortus: hoeveel mensen zijn er nu precies tegen?


In een land met vrijheid van meningsuiting, mag je vóór iets zijn, of tegen. Bijvoorbeeld (het recht op) abortus. Toch lijkt het op de één of andere manier vanzelfsprekend dat iedereen vindt dat iedereen vóór moet zijn. 

In verband met de 'Week van het leven' wordt er op dit moment een spotje van 10 seconden uitgezonden. Doel is geld inzamelen om ongewenst zwangere vrouwen te helpen. In deze 10 seconden wordt niet gezegd dat de maker van het spotje tegen abortus is. Sommige mensen vinden dat misleidend.

Het lijkt mij altijd aan te raden dat je, voordat je aan de hand van een spotje van 10 seconden ergens geld naar overmaakt, eerst wat research doet over de betreffende organisatie. In 10 seconden kun je nooit alles zeggen waar een organisatie voor staat. 

De wet

Wat zegt de Wet afbreking Zwangerschap nu precies? In dit artikel van Nieuw licht, een opinieplatform, wordt dat uitgelegd, en ook wordt aangekaart dat er een taboe bestaat om over deze wet te praten.

Onderliggend probleem

Onderliggend probleem van de kritiek op het spotje is volgens mij, dat er stilzwijgend vanuit gegaan wordt dat iedereen tegenwoordig vóór (het recht op) abortus is. 

Vraagstelling

Wat bij mij de vraag oproept: hoeveel mensen zíjn er in Nederland eigenlijk tegen abortus? Is dat 1%, 30%, 45%? Als er bijna niemand, zeg minder dan 1% van de mensen, tegen is dan moeten we het er misschien maar nooit meer over hebben. Maar als 30% van de mensen tegen is, dan zouden we dat geluid niet moeten negeren, is mijn stelling.

Ik ga op zoek. Ik begin met het invoeren van de zoekterm 'voorstanders abortus' maar daarmee vind ik niet wat ik zoek.

Google komt onderaan de resultatenpagina met een nieuwe zoekterm 'discussie stellingen abortus'. Als ik daarop klik zie ik dat er heel wat over gediscussieerd wordt. Interessant zijn deze stellingen tegen abortus van een middelbare scholier. 

Dit bericht Breaking meldt dat er veel valse informatie in omloop is, van  zowel voor- als tegenstanders. Dat helpt natuurlijk niet om een goed beeld te krijgen.

Een artikel in het AD (Premium artikel) is de eerste hit die cijfers geeft, en wat blijkt, jongeren zijn vaker tegen abortus. Het hoogste percentage tegenstanders is dat van de dertigers, 11,5 % vindt abortus nooit te rechtvaardigen. Het laagste cijfer is 7 % van de vijftigers en zestigers. Deze opmerking uit genoemd artikel vind ik opvallend:

Het overgrote deel van de bevolking gaat, als het gaat om morele kwesties, steeds meer op elkaar lijken. Daardoor valt het op als iemand afwijkt. Jonge, geseculariseerde stedelingen beschouwen mensen die er anders over denken als zonderlingen.

Dus: wie afwijkt... Stout! We moeten allemaal vóór zijn. Dat vind ik een enge gedachte.

Een jongeman die anoniem wil blijven zegt:

 Je mag er geen andere mening op nahouden.

Het Parool komt met dezelfde cijfers als het AD. Ze noemen de jongeren, die dus vaker tegen abortus stemmen, conservatief, terwijl vroeger juist de ouderen conservatief waren.

De Telegraaf komt op 72% van de Nederlanders die vóór zijn. Dan is 28% tegen, of onbepaald.

Conclusie

Het is best lastig om een antwoord op deze vraag te vinden. Het valt mij op dat alle percentages uit kranten komen. Ik had graag wat (directe) wetenschappelijke informatie gevonden. Bijvoorbeeld van het CBS.

Wat betreft mijn vraagstelling: het percentage tegenstanders van abortus is een stuk meer dan 1 % maar ook geen 30 %. Jongeren zijn vaker tegen dan ouderen. Op scholen wordt er over het voor- en tegen zijn gediscussieerd. 

Reacties