Doorgaan naar hoofdcontent

Wat ik leerde van de Catholic Moms Summit - 3 tips (deel 3)


Een groot verschil tussen christelijke en niet-christelijke meditatie is: christelijke meditatie richt de aandacht op God, niet-christelijke meditatie richt de aandacht vaak juist op het zelf.

Meditatie

Een groot verschil tussen christelijke en niet-christelijke meditatie is: christelijke meditatie richt de aandacht op God, niet-christelijke meditatie richt de aandacht vaak juist op het zelf.

Enkele soorten christelijke meditatie: lectio divina, rozenkrans, je op iets heiligs richten zoals heilige kunst (sacred art), muziek, natuur, een boek van een heilige. Je kunt iets proberen, misschien werkt het, misschien werkt het niet. (Abby Fredrickson)


Balans

God verdeelde en ordende de tijd. Er is dag en nacht. We maken de seizoenen door van kind, jongvolwassene, oudere. God vraagt ons de tijd voor zijn eer en glorie te gebruiken.

Als we reizen ontregelt ons eetritme. Dat zorgt voor onrust. Ook onze spirituele levens zijn vaak hectisch. Hoe zorgen we voor geregelde spirituele maaltijden?

Met het getijdengebed bidden we van de ochtend tot de avond, van dag tot dag, van seizoen tot seizoen.

Ik raad je aan met drie gebedsmomenten te beginnen: vroeg in de ochtend, rond de middag en s'avonds voor het naar bed gaan. Doe enkele eenvoudige gebeden. Je kan ook zingen.

Bijvoorbeeld het angelus, dit wordt traditioneel ’s ochtends, rond de middag en om 6 uur gebeden.

Je kunt samen het dagelijks evangelie lezen. Het Heilig Sacrament bezoeken. 

's Avonds kun je een gewetensonderzoek doen. Een nachtgebed, een weesgegroet, een tientje van de rozenkrans of het St. Michaelsgebed.  (Adèle van @SimpleLifeMusings) 


Echte vergeving is R.A.R.E. (zeldzaam)

Wil je beter gemaakt worden? Vraagt Jezus. Dit lijkt een inkopper, maar mijn eigen ervaring is dat ik dat niet wilde. Om heel te worden moest ik het verleden loslaten. Dat wilde ik niet, ik wilde doen alsof het nooit gebeurd was. We moeten bidden voor de genade om te zeggen, ja, Jezus, ik wil heel gemaakt worden.

Alleen Jezus geneest. Maar Maria vergezelt ons en beschermt ons. Door haar moederlijke liefde kunnen we heling vinden. Ze was een mens, een moeder, zoals jij en ik.

Geef de persoon die je wilt vergeven in Maria’s handen. Geef je gevoelens in Maria’s handen. In dat proces word je vrij. Stop het automatisch afspelen van je herinneringen. Stop zoeken naar begrip, naar bewijs dat je het niet verdiend hebt. Je hébt het niet verdiend. Laat het gaan, stop zoeken naar wraak en vergelding. Je hoeft je er niet meer druk over te maken. Je hebt het aan de zoete moeder overgelaten. Vertrouw je gevoelens en de persoon die je wilt vergeven toe aan de zoete moeder.

Vertrouw jezelf toe aan haar hart. Ik wil vrij zijn, balans in mijn leven hebben. Geef je hele zelf over aan haar en ze zal voor je zorgen. Waarom? Ze is je moeder. Daarna geef je jezelf over aan God en ook de persoon die je beledigd heeft.

Boektip: Our lady undoer of knots, a novena. (Marge Fenelon)



Reacties

  1. Mooi en duidelijk onderscheid. Ik mediteer elke ochtend, maar dat is inderdaad meer gericht op het tot jezelf komen. De lecitio divina ken ik uit boeken van mensen die het klooster ingingen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Lectio divina is iets waar ik van gehoord heb maar ik heb het nog nooit uitgeprobeerd. Maar dat wil ik nog wel eens doen! Het lijkt me een mooie manier om de Bijbel te lezen.

      Verwijderen

Een reactie posten

Laat hier je reactie achter