Doorgaan naar hoofdcontent

Madeleines voor de feestdag van St. Maria Magdalena


Met 99 gram boter en spijt dat ik geen grotere voorraad boter in de vriezer heb aangelegd, bakte ik madeleines. Ik nam van alle ingrediënten 80% want het recept vraagt om 125 gram boter en koos de twee kleinste eieren uit de doos. Ik bakte 11 cakejes in plaats van 12.

Dit is voor het eerst dat ik óp de feestdag zelf madeleines heb. Het was veel voorbereiding voor een paar koekjes. De vorm was niet makkelijk te krijgen. Uiteindelijk vond ik een metalen vorm bij Dille en Kamille, de laatste uit de winkel die bedolven lag onder een stapel andere bakvormen. Op dezelfde dag kocht ik een schilderboekje bij Swaak, dat op de gracht zit tegenover Dille en Kamille. Mijn man kocht intussen verderop bij Van Pommeren een schakelknop voor ons koffiezetapparaat, wat uiteindelijk toch de verkeerde knop bleek ondanks identificerende foto's en nummers maar dat terzijde.

De eerste madeleines die ik met de nieuwe vorm bakte, met een Engelstalig recept, werden niet zo mooi. Ze plakten aan de vorm en vielen makkelijk uit elkaar. Daarom heb ik ook geen foto's. Het is een kwestie van hoeveelheden want de ingrediënten zijn hetzelfde. Op deze zelfde site staat ook een recept om madeleines te bakken voor de feestdag van st. Jacobus, die gevoeglijk valt op 25 juli dus kun je metéén doorgaan met bakken. En er is ook nog een variant zonder bacon ;-).


Het verschil tussen het NL en het EN recept is een kwestie van hoeveelheden want de ingrediënten zijn hetzelfde. De koekjes smaken lekker maar het zijn meer cakejes. Ze vinden gretig aftrek.


Just a reminder: ieder koekje heeft een onderkant. Madeleines horen een bultje erop te hebben. Ze zijn niet plat. Zó zien de mijne eruit. Of het zo hoort? Laat me de jouwe eerst maar zien.

Reacties