Doorgaan naar hoofdcontent

Aswoensdag, het begin van de vastentijd

 

De woensdag na carnaval wordt aswoensdag genoemd, het is de eerste dag van de vastentijd. Dit jaar viel het samen met valentijnsdag, op 14 februari. 

Het is een katholiek gebruik om op deze dag naar de kerk te gaan en een 'askruisje te halen'. Eerst worden de palmtakjes van het vorige jaar ingezameld. Deze worden gewoonlijk uitgedeeld met Palmpasen, de zondag vóór Pasen. Gebruik is ze mee naar huis te nemen en ze achter religieuze beelden en afbeeldingen te steken. 

Deze palmtakjes van het voorgaande jaar worden verbrand en de as wordt gebruikt om ons te 'verzegelen' tot aan de Paastijd. 

Zoals elke ochtend las ik de lezingen zoals die dagelijks in de kerk gelezen worden. Ik gebruik daarvoor de site van Dagelijks Evangelie. Ik probeer elke dag in één zin, daar laat ik mezelf wel wat vrijheid in, weer te geven wat mij opvalt of raakt in de lezingen. Bovenstaande tekst op de foto is mijn uittreksel van de lezingen van vandaag. Vooral de zin 'Scheur uw hart en niet uw kleren' viel mij op. 

Dit jaar was de aswoensdagviering 's avonds om 19.00. Altijd even puzzelen zo snel na het eten, mijn man zou laat thuis zijn maar was toch weer vroeg enzovoorts. Ik twijfelde ook nog of het een eucharistieviering zou zijn. Het staat me bij dat dat 'vroeger' niet zo was en nu wel omdat mensen het anders saai vonden. Tja. Evenals op Goede Vrijdag, ook een vastendag, en ook wél een eucharistieviering.

We dwalen af. 

Op facebook had ik een foto gezet, ik moest mijn carnavaleske foto toch vervangen. En kregen we daar meteen veeg uit de pan van de pastor! Al die mensen, ja ook collega's en religieuzen, zo vond hij, die foto's en filmpjes posten met 'perfecte askruisen' (kruizen mag ook maar hoe vaak mag je een meervoud met een s neerschrijven!). 

Want, Matteus 6: 'bidt tot uw Vader die in het verborgene is!' 

Nu snap ik ook meteen waarom je de meeste carnavalsvierders nooit in de kerk terugziet. Wij moeten, aldus de pastor, níet pontificaal en uitdagend met dat askruis blijven rondlopen, maar ons gezicht wassen en zalven en een blij gezicht opzetten!

Dat was dan ook meteen waarom mijn moeder de kerk de rug toegekeerd heeft, dát en de seksuele misstanden natuurlijk. De kerk zegt dus eigenlijk, doe jezelf anders voor dan je bent! Laast je verdriet en pijn niet zien! Hou je groot! Draag al je ellende maar lekker zelf, daar heeft niemand een boodschap aan.

Tot zover de opdracht tot het evangelie!

Maar wacht maar, meneer de pastor: ik héb zalf, geen water nu even want de waterdruk is weggevallen hier op de Utrechtse Heuvelrug maar wácht maar, meneer de pastor. 

Toen ik gisteravond mijn gezicht schoonmaakte en mijn doekje zwart kleurde schrok ik, ik had toch helemaal geen mascara opgedaan? O nee, dat áskruisje natuurlijk. 

Sinds corona heb ik bijna geen make-up gedragen omdat ik niet álle ballen in de lucht kon houden, aangezien het thuis veel drukker werd en er ineens ook veel meer gegeten moest worden én meer schoongemaakt, wat ik al moeilijk vind met priemende oogjes van gezinsleden op mij gericht, slechts de poes kan ik daarbij probleemloos verdragen maar die hélpt dan ook, voornamelijk door haar charmante aanwezigheid.

En ja, zalven en make-up zijn niet precies hetzelfde, het ene wordt (of wérd vroeger) gemaakt van gedolven aardolie en het andere van ... ja komt deze kennis niet van een gevallen engel? Zo heb ik gehoord en zo valt terug te vinden op Tiktok. Evenals de kennis van wapens en magie zouden we dat hebben gekregen van een gevallen engel, zoals bijvoorbeeld te vinden op www.koninkrijkincontext.nl

'Specifiek leert de engel Azazel mensen metaalbewerking, inclusief het maken van versieringen en het maken van wapens. Azazel leert hen ook oogschaduw en andere fysieke versieringen te maken.'

Een gezalfd, glimlachend gezicht, 'delf mijn gezicht op, maak mij mooi' , zo luidt een lied uit de GVL. Waarom denk je dat een gevallen engel de vrouw make-up geeft? Omdat ze daarmee minder aanstoot zou geven dan met as? En hoeveel verschil is er eigenlijk tussen kool/kohl en as? 

Ik denk dat ik mijn verzameling, soms van aardoliederivaten maar nu liever van 'verse' oliën zoals bijvoorbeeld van Dr. Hauschka, met kool en gemalen edelstenen ('mineralen') maar weer eens tevoorschijn haal.

Wordt vervolgd, deo volente.





Reacties