Doorgaan naar hoofdcontent

Eenvoudig Leven Webshop - maak zelf brood en pizza

Stuk zelfgebakken pizza

Voor de tweede keer heb ik een bestelling geplaatst bij de Eenvoudig Leven Webshop. De eerste bestelling dateert van oktober. Ik was al een tijdje nieuwsgierig naar deze webshop. Sinds ongeveer twee jaar ben ik zelf brood aan het bakken. Ik heb geprobeerd dat met lokaal meel te doen. Ik haalde dit eerst in Werkhoven, ook wel een keertje in Wijk bij Duurstede. Dit moest natuurlijk wel met een uitje gecombineerd worden want dat is toch nog 20 á 30 minuten rijden. Zo hebben we gewandeld in de zompige klei bij Werkhoven. 

Toen vond ik een adresje dichterbij, 't Winkeltje van Oostbroek. Maar dat is alleen 's middags open, en ik doe mijn boodschappen het liefst 's ochtends. Zaterdag hebben we ook geprobeerd, in combinatie met een nabijgelegen fruitschuur. We waren met de auto, maar de weg is daar erg smal en de berm heel slecht. Dan kun je nog zo langzaam rijden, met een lage schokdemper schraap je d'r netjes overheen als je uit moet wijken voor een tegenligger, die natuurlijk de inham aan zijn, of haar, kant negeert. 

Het kost op deze manier erg veel tijd om 'lokaal' meel te halen dat dan óók nog in Amerongen gemalen blijkt te zijn. Zo kwam het dat ik deze bestellingen bij de Eenvoudig Leven Webshop plaatste. Zonder de Utrechtse Heuvelrug te willen afkraken: ik weet nu hoe brooddeeg eruit hoort te zien. En te voelen. Het breekt niet, het stretcht. Je kunt het uitrollen tot een dunne pizzabodem. Zonder gaten! 

Bestelde doos met broodmeel

Na de eerste bestelling heb ik uitgerekend hoeveel ik kan bestellen wat ik op tijd kan opgebruiken binnen de houdbaarheidsdatum. Ik kwam op een totaal van 15 kilo bloem, meel en maisbroodmix. De pannenkoekenmix, mocht je het lijstje gelezen hebben, heb ik al opgebruikt (op vastelaovend natuurlijk) maar pannenkoeken bakken kon ik zelf al goed.

Op donderdag eten wij pizza en tegenwoordig maak ik zelf de bodem. Ik gebruik daarbij een verhouding van 75% tarwebloem en 25% volkoren tarwemeel.


Hij is een béétje donker langs de randjes, maar kijk eens wat een dunne bodem en hij ging d'r goed in.


P.S. In de weerspiegeling rechtsboven zie je de laatste aflevering van de Luizenmoeder!

Reacties