Doorgaan naar hoofdcontent

Kwarktaart maken met veganistische agar-agar



Vandaag heb ik kwarktaart gemaakt. Ik heb daarbij grotendeels dit recept gebruikt, met kant-en-klare slagroom die ik nog in de koelkast had staan.

Ik heb geen gelatine gebruikt omdat dit niet vegetarisch is. Ik had dit recept vorige week willen maken voor bij het schrijven van de rouwenveloppen, of  voor bij een ander gezamenlijk moment waarbij we de nagelaten foto-albums van mijn moeder zouden bekijken of eventueel al een beginnetje maken met het uitzoeken van de nalatenschap. Mocht je het nog niet gehoord hebben, mijn moeder is overleden en eergisteren was het afscheid. Omdat mijn zus een vegetarische zus is, had ik speciaal voor haar agar-agar gekocht maar het leek me sowieso leuk om eens uit te proberen. 

Maar mijn lijstje niet-gedane taken werd deze week steeds langer en op dat lijstje belandde dus óók het maken van een kwarktaart. Begrijpelijk maar ik had al wel boodschappen gedaan. In plaats van alle niet-gedane taken naar de volgende dag door te schuiven, waardoor ik het almaar drukker zou krijgen, introduceerde ik een nieuw gebruik van mij 'weeklijst': in plaats van hem niet te gebruiken (pun intended ;-) zet ik er nu alle dingen in die ik deze week kán doen. Als hiervoor belangstelling is kan ik er wel eens een aparte blog aan wijden. 

Vandaag ging ik dus kwarktaart maken (eerlijk gezegd: het minst erge item van mijn lijstje). Ik heb eerst de bodem gemaakt, van 175 g fijngemalen kokosbiscuitjes met 80 g gesmolten boter. 

Agar-agar

Omdat ik de bijgevoegde gebruiksaanwijzing uiterst summier vond, heb ik op veganistisch koken specifieke informatie gezocht. Vooral dat je de agar-agar in 700-800 ml water moet verwerken! Ik ga toch niet zoveel water toevoegen aan mijn kwarktaart? En wie voegt er nu uberhaupt 800 ml water aan een gerecht toe, behalve misschien saus maar dat maak je toch ook liever niet met gewoon water?  Ik heb dus 125 ml vloeistof gebruikt, 100 ml water en 25 ml citroensap.


Ik heb 500 g milde kwark aan dit mengsel toegevoegd, dat had ik waarschijnlijk andersom moeten doen (ik wilde mezelf een kom afwas besparen). Er verschenen harde stukjes. Ik heb dit ook ooit met gelatine gehad en ook toen heb ik het door een zeef gedrukt. Maar er bleven grote stukken stijve agar-agar achter in de zeef. En de overgebleven kwark was nogal korrelig. Gelukkig wel eetbaar, maar ik zou het zo niet weer doen. De helft van de kant-en-klare beker geslagen slagroom erbij, 2-3 scheppen suiker (de slagroom was reeds gezoet). Dit alles op de bodem in de koelkast gezet. 


We hebben de taart vanavond gegeten en hij was opvallend goed te kachelen!

Reacties