Doorgaan naar hoofdcontent

De Bijbel

Bijbel lezen - hoe te beginnenAl enkele malen was ik begonnen. Meestal in Genesis. Eens was ik gekomen tot Exodus. Ik had hier en daar wel passages uit de bijbel of een stuk uit het evangelie gelezen. Maar ik wilde nou wel eens zien hoe die bekendere passages in het geheel passen. Maar hoe de 'heuvel' van de Wet, de eerste vijf boeken van de Bijbel, te nemen, wist ik niet. Ik zag mezelf wéér stranden nog voor de uittocht uit Egypte. Ik moest een andere strategie bedenken. Beginnen bij het Nieuwe Testament is makkelijker, had ik weleens gehoord. Maar ook dat lukte niet.

Toen bedacht ik, ik begin bij de deuterocanonieke boeken. Deze boeken behoren wel tot de katholieke Bijbel maar niet tot de protestantse. Ester, Judit, Tobit en Makkabeeën I en II.

Deze boeken behoren tot de historische boeken. De Bijbel is geen geschiedenisboek zegt men maar er is wel een duidelijke tijdslijn in te vinden.

Makkabeeën I was zo spannend dat ik er elke dag naar uit keek om verder te lezen. Het leek wel een historisch heldenepos (met Mel Gibson) waar STUD graag naar kijkt.

Ik streef naar vier bladzijden per dag. In weekends en vakanties komt het er vaak niet van. Dat is ok als ik daarna maar verder ga. Het werkt. Na de deuterocanonieke boeken ben ik verder gegaan met de evangeliën. Daarna verder met het Nieuwe Testament. Ik had er nooit bewust bij stil gestaan dat na de kruisdood van Jezus de apostelen nog jaren verder gingen met het verkondigen van het evangelie. Dat sommigen daarin de dood vonden.

Tegen de tijd dat ik het Nieuwe Testament uit had durfde ik Genesis wel aan. Saai of boeiend, ik lees door. Ik heb met mezelf afgesproken dat ik niet elke passage hoef te begrijpen of mooi hoef te vinden.

Ik bid voordat ik ga lezen: 'God, zegen mijn ogen die Uw woord lezen, zegen mijn hart dat Uw woord begrijpt en zegen mijn handen die Uw Bijbel vasthouden.'

Inmiddels ben ik via de vijf boeken van de Wet en de historische boeken bij de poëtische boeken beland. Na Job, Psalmen en Spreuken lees ik Prediker, 6, 11- 6, 12:
'Hoe meer woorden, hoe meer onzin. 
En wat heb je daaraan?
Niemand weet immers wat goed is voor de mens in dit ijdele, kortstondige bestaan, dat als een schaduw voorbij gaat. En niemand kan hem vertellen wat er na hem komt onder de zon.'
Toch zegt Prediker dat je van het goede moet genieten, van eten en drinken.

Dat is een goed idee, iets eten. En dan naar bed.

Reacties

Populaire berichten van deze blog

Waar een deur dichtgaat, gaat een raam open

Het is grappig hoe dingen kunnen gaan. Tenminste, als je er later de grap van inziet. Tegeltjeswijsheden zijn een soort kapstok waaraan je vanalles kunt ophangen. Maar het kunnen ook dooddoeners zijn. Zo is er deze 'wijsheid' die ik de laatste tijd vaak in de kerk heb gehoord: Als er een deur sluit in je leven, zet God vaak een raam open. 

Ik heb zelf geen hele diepe gevoelens bij deze tekst. Hij werd bij ons thuis niet gebezigd. 'Niet zeuren, wij doen niet aan dichte deuren', zou voor mijn ouders een toepasselijker spreuk zijn. Toch kwamen, na het open-deurbeleid van de jaren '70, bij hen óók diverse soorten sloten, dievenklauwen en ander hang- en sluitwerk aan deuren én aan ramen.

Heel toepasselijk is in dit licht de enige tegeltjeswijsheid die daadwerkelijk op een tegel bij ons hing:

De mens wikt, God beschikt.

Deze tegel hing er overigens niet om de spreuk, maar om het mooie tegeltje en ook een beetje om de ironie jegens de God waar mijn ouders niet in zeiden t…

Zeven werken van barmhartigheid

Wie kan de zeven werken van barmhartigheid opnoemen? Lambik probeert daar achter te komen in 'De Zeven Snaren' uit 1967. Anno 2016 is barmhartigheid het onderwerp van een heilig jaar, uitgeroepen door paus Franciscus. Ook is het het thema van een bijeenkomst van de kerk voor kinderen.

De eerste twee lukken nog wel. De hongerigen voeden, de dorstigen laven...

'De naakten kleden, de zieken bezoeken, de vreemdelingen herbergen, de gevangenen bevrijden en de doden begraven', vult Bud aan (eigenlijk noemt hij het hele rijtje opnieuw op, want aan halve rijtjes doet hij niet door zijn autisme). Ik ben trots op hem en ga ervan uit dat hij goed heeft opgelet bij de vormselvoorbereiding.

's Avonds bij het naar bed gaan zegt hij 'Mam, zal ik je laten zien waar ik de zeven werken van barmhartigheid geleerd heb?'. Graag, zeg ik en verwacht dat hij aankomt met het vormselwerkboek.

'Dat komt van de heks van Suske en Wiske', zegt Bud en vist het exemplaar van '…

Amoris Laetitia, een eenvoudige Nederlandse vertaling I

De vreugde van de liefde
brief van de paus over huwelijk en gezin

Maar wie probeert vandaag de dag huwelijken te versterken? Wie helpt gehuwden hun problemen te overkomen, helpt hen bij de opvoeding van kinderen en, in het algemeen, wie bemoedigt de stabiliteit van de huwelijksverbintenis? (52)

Graag schijn ik in een deel of vijf zeven mijn licht over deze recente brief van de paus. Ik blijf zo dicht mogelijk bij zijn woorden (ahum de engelse vertaling daarvan), maar het moet wel goed leesbaar blijven. Dat is tenslotte wat de paus beoogt, nietwaar? Vandaag Hoofdstuk 1 en 2. Het gehele document is hier te vinden in het Engels.




Hoofdstuk 1: In het licht van het Woord
De Bijbel staat vol verhalen van families, geboortes, liefdesverhalen en familie-crises. Vanaf bladzijde één, waar Adam en Eva's familie verschijnt (Gen 4), tot aan het huwelijksfeest van de Bruid en het Lam (Openb 21:2,9) op de laatste bladzijde. Dit hoofdstuk staat vol met Bijbelverwijzingen, waar ik niet uitgebreid o…