Doorgaan naar hoofdcontent

Paus treedt af


Ik lees net op rkcocumenten.nl dat de paus zijn ambt zal neerleggen per 28 februari 2013 en verkeer nu in lichte toestand van shock. Dat van de koningin zag ik aankomen maar dit niet. Ik ga zo twintig andere sites raadplegen of het wel waar is.

Gisteren vertelde de pastoor over de vorige paus, paus Johannes Paulus II. Die had net zijn ambt aanvaard en kon vervolgens niet slapen, draaide naar links en draaide naar rechts. Toen bad hij: Heer, het is niet mijn, maar ùw kerk. Daarna kon hij slapen.

Niet dat mijn ouders iets met geloof hadden maar ik herinner mij goed dat mijn vader me bij de tv riep. 'Een unieke gebeurtenis, de verkiezing van een paus', en dat we naar de televisie hebben zitten kijken tot de witte rook uit de schoorsteen kwam. Dat werd Paus Johannes Paulus I. Een paar weken later gebeurde het nog een keer en toen kwam Paus Johannes Paulus II.